ed. 1/3
1994
gelatinezilverdruk op barietpapier
(1/4) h. 13.6 cm x b. 18.7 cm,
(2/4) h. 14.3 cm x b. 19.8 cm,
(3/4) h. 15.8 cm x b. 22 cm,
(4/4) h. 18.6 cm x b. 14 cm
1996 aankoop
NL – Na op jonge leeftijd een hele reeks landschap- en luchtshots te hebben gemaakt, begint Zoe Leonard in de late jaren ‘80 met het fotograferen van feministisch georiënteerde onderwerpen. Daarbij blijft ze elementen uit de stedelijke omgeving vastleggen. Zo focust ze zich onder meer op graffiti in de publieke ruimte, zoals hier, op een toiletwand. Leonard is vooral geïnteresseerd in de abstracte mogelijkheden van fotografie. Met haar recente reeks foto’s van de zon bijvoorbeeld, test ze de grenzen af van wat een camera kan vastleggen. Door met haar camera recht op de zon te mikken, draait ze niet alleen de regels van de fotografie om, ze richt zich ook tot de kern van het medium, namelijk de bron van alle licht.
ENG – Having taken a whole series of landscape and aerial shots at an early age, Zoe Leonard began photographing more feminist-oriented subjects in the late 1980s. She also continued to record elements of the urban environment. For example, she focused on graffiti in public spaces, such as here, on a toilet wall. Leonard is chiefly interested in the abstract possibilities of photography. For example, in her recent series of photos of the sun, she tests the boundaries of what the camera can record. By pointing her camera directly at the sun, she not only inverts the rules of photography, but also focuses on the core of the medium – the source of all light.
FR – Après avoir réalisé déjà une série de shoots paysagers et aériens à un jeune âge, Zoe Leonard a commencé à la fin des années ‘80 à photographier des sujets plutôt à orientation féministe. Elle a par ailleurs continué à mettre sur pellicule des éléments de l’environnement citadin. Elle s’est focalisée, entre autres, sur des graffitis dans l’espace public, comme ici, sur le mur d’une toilette. Leonard s’intéresse surtout aux possibilités abstraites de la photographie. Avec sa série de photos plus récente du soleil, par exemple, elle teste les limites de ce que la caméra peut fixer. En pointant sa caméra directement vers le soleil, elle ne retourne pas seulement les règles de la photographie, mais elle s’oriente aussi sur l’essence même de ce médium, à savoir la source de toute lumière.