Parnaso

Giulio Paolini


1978
potlood op geschilderd doek, baksteenbrokken
h. 160 cm x b. 242 cm x d. 30 cm
1979 aankoop
NL - ’Parnaso’ verwijst naar de Parnassus, een bergmassief in Griekenland waar volgens de overlevering Apollo en zijn muze Corycia leven. Het is ook de titel van een bekende fresco in het Vaticaan die renaissanceschilder Raphaël in 1511 realiseerde. Paolini’s ‘Parnaso’ vormt samen met zijn ‘De Pictura’ (1979) en ‘Liber veritatis’ (1979) een drieluik over de mythe van perspectief binnen het tweedimensionale vlak van de schilderkunst. ‘De Pictura’ (over schilderkunst) is getiteld zoals het traktaat van renaissance-theoreticus Alberti (1404-1472) dat de in zijn tijd nieuwe kennis van het wiskundig perspectief verspreidde. In ‘Parnaso’ wordt Paolini’s interesse voor de vlakke geometrie van het doek uitgebreid door er de fysieke ruimte bij te betrekken. De baksteenbrokken doen ons nadenken over de vlakheid van de doeken in tegenstelling tot de ruimtelijkheid die ze suggereren.
ENG - ‘Parnaso’ alludes to Parnassus, a mountain in Greece which, according to legend, is home to Apollo and his muse Corycia. It is also the title of a well-known fresco in the Vatican created by the Renaissance painter Raphael in 1511. Along with his ‘De Pictura’ (1979) and ‘Liber veritatis’ (1979), Paolini’s ‘Parnaso’ forms a triptych on the subject of the myth of perspective within the two-dimensional plane of painting. ‘De Pictura’ (‘On Painting’) is named after the treatise by the Renaissance theoretician Alberti (1404-1472) that, in its day, disseminated new knowledge about scientific perspective. In ‘Parnaso’, Paolini’s interest in the flat geometry of the canvas was expanded through the incorporation of the physical space. The pieces of brick cause us to reflect upon the flatness of the canvases, in contrast to the spatiality they evoke.
FR - ’Parnaso’ renvoie au Parnasse, un massif montagneux en Grèce où vivent Apollon et sa muse Corycia selon la tradition. C’est également le titre d’une célèbre fresque du Vatican, réalisée en 1511 par le peintre de la Renaissance Raphaël. Le ‘Parnaso’ de Paolini forme, avec ‘De Pictura’ (1979) et ‘Liber veritatis’ (1979) un tryptique consacré au mythe de la perspective sur le plan bidimensionnel de la peinture. Le titre ‘De Pictura’ (sur la peinture) vient du traité du théoricien de la Renaissance Alberti (1404-1472) qui diffusa la nouvelle connaissance, à son époque, sur la perspective mathématique. Dans ‘Parnaso’, l’intérêt de Paolini pour la géométrie plane s’étend en impliquant l’espace physique. Les morceaux de briques nous font réfléchir au caractère plane des toiles par opposition à la spatialité qu’elles suggèrent.
Collectienummer : 1082

Kunstwerken Giulio Paolini


Word Vriend van S.M.A.K.
made by