Peinture (sol/mur)

Louis Cane


1974
kleurpigment op doek
(muurpartij) h. 235 cm x b. 240 cm, (bodempartij) h. 189 cm x b. 193 cm
1976 aankoop
NL – ‘Peinture (sol/mur)’ is een typisch werk van Louis Cane uit begin jaren ’70 en behoort tot de reeks ‘Sol-Murs’. De reeks vloeide voort uit de theoretische ideologie van de Supports-Surfaces-groep, die schilderkunst onderzocht toegespitst op haar fysieke bouwstenen – raamwerk, doek en oppervlak – zonder enig belang te hechten aan lyriek, symboliek of de individualiteit van de kunstenaar. Het werk presenteert zich als ware het een tapijt dat deels verticaal aan de muur hangt en deels horizontaal op de vloer doorloopt. Het doek werd met de hand bewerkt en doet denken aan textiel van nomadische volkeren. Cane verpulverde pigment dat hij met een tampon in het linnen doek wreef, waardoor hij kleurstof en drager onlosmakelijk met elkaar verbond. Cane plooide het doek vervolgens op in een geometrisch rasterpatroon. Zo verkreeg het oppervlak een aan de geometrische-abstractie verwant ritme en textuur. Terug opengevouwen vertoont het doek hierdoor sterke kleurnuances. ‘Peinture (sol/mur)’ roept reminiscenties op aan het werk van Amerikaanse abstract-expressionisten, zoals Mark Rothko en Ellsworth Kelly, hoewel Cane geen enkele uitdrukking van emotie of individuele identiteit beoogde en ook geen enkele vorm van ruimtelijkheid wou suggereren. Het ging hem enkel en alleen om onderzoek naar materiaal en techniek. Met ‘Peinture (sol/mur)’ wou Cane zijn denk- en werkproces plastisch weergeven. Het werk verwijst dan ook louter naar zichzelf.
ENG - ‘Peinture (sol/mur)’ is typical of Louis Cane’s work from the early 1970s and belongs to the ‘Sol-Murs’ series. This body of work draws upon the ideological theories advanced by the Supports/Surfaces group, whose members explored the physical building blocks of painting – frame, canvas and surface – without any reference to lyricism, symbolism or the individuality of the artist. The work resembles a hanging carpet that partially spreads across floor, thereby combining a vertical and horizontal element. The handmade canvas is reminiscent of the traditional textiles crafted by nomadic peoples. Cane pulverised pigment and rubbed it into the linen cloth with a stamp, creating an indivisible fusion of paint and support. He then folded the cloth to create a geometric grid pattern. This imbued the surface with rhythm and texture, rather like geometric abstraction. The canvas displays strong colour nuances when unfolded. ‘Peinture (sol/mur)’ shares an affinity with American Abstract Expressionist painting, as represented by Mark Rothko and Ellsworth Kelly. Yet Cane did not intend for his work to be an expression of emotion or his personal identity, nor did he want to suggest any form of spatiality. His primary concern was material and technical research. With ‘Peinture (sol/mur)’, Cane sought to give his philosophy and practice a plastic, visual form. The work is purely self-referential.
FR - 'Peinture (sol/mur)' est une œuvre typique de Louis Cane datant du début des années '70 et appartenant à la série 'Sol-Murs'. Cette série est née de l'idéologie théorique du groupe Support-Surface, qui étudiait la peinture en se concentrant uniquement sur ses éléments physiques - cadre, toile et surface - sans attacher la moindre importance au lyrisme, au symbolisme ou à l'individualité de l'artiste. L'œuvre se présente comme un tapis accroché en partie verticalement au mur et se prolongeant en partie horizontalement au sol. Le tissu fut travaillé à la main et fait penser aux textiles des peuples nomades. Cane pulvérisa des pigments qu'il intégra à la toile de lin à l'aide d'un tampon, reliant ainsi inextricablement le colorant au support. Cane plia ensuite le tissu selon une grille géométrique. La surface acquit ainsi un rythme et une texture proches de l'abstraction géométrique. Une fois dépliée, la toile présente ainsi de fortes nuances de couleurs. 'Peinture (sol/mur)’ évoque des réminiscences du travail des expressionnistes abstraits américains, tels que Mark Rothko et Ellsworth Kelly, bien que Cane ne voulut en aucun cas exprimer l'émotion ou l'identité individuelle, ni suggérer une quelconque spatialité. Sa seule préoccupation était la recherche des matériaux et de la technique. Avec 'Peinture (sol/mur)', Cane voulut représenter plastiquement sa pensée et son processus de travail. L'œuvre ne renvoie donc qu'à elle-même.
Collectienummer : 235

Kunstwerken Louis Cane


Word Vriend van S.M.A.K.
made by