Josef Dabernig, Hito Steyerl en Chantal Akerman op Internationaal filmfestival Vlaanderen-Gent

10.Okt.04
12.Okt.04

Het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent, de Vrienden van het S.M.A.K. en Artcinema OFFoff Gent tonen video- en filmwerken van kunstenaars Josef Dabernig, Hito Steyerl en Chantal Akerman.

In samenwerking met de Vrienden van het S.M.A.K. en Artcinema Off Off Gent presenteert het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent gedurende drie avonden een reeks films van drie kunstenaars. Het gaat om de Oostenrijker Josef Dabernig (11/10), de Duitse Hito Steyerl (12/10) en de Belgisch-Franse Chantal Akerman (13/10). Maandag 11 oktober 2004 - 20 uur JOSEF DABERNIG liet zich tijdens Manifesta 3 in Ljubjana opmerken met zijn film WISLA, een Becketiaanse kijk op twee voetbalcoaches in een match zonder spelers. Dabernig is een meester in suggestieve cinema waarin nostalgie, vervreemding en het vroegere Oostblok een prominente rol spelen. Zijn werken werden voorheen getoond in o.a. de Wiener Secession, New Museum of Contemporary Art in New York en La Biennale di Venezia 2001 en 2003. WISLA wordt nog aangevuld met vijf andere werken van Josef Dabernig waaronder zijn meest recente film ROSA COELI. De kunstenaar zal zelf de films inleiden.

Dinsdag 12 oktober - 20 uur Van HITO STEYERL worden DIE LEER MITTE en NOVEMBER getoond die ze in opdracht van Manifesta 5 in San Sebastian realiseerde. Deze laatste film is een boeiende reflectie over de notities revolutie, terrorisme en ideologie. Haar Koerdische vriendin vormt het onderwerp van deze film waarin politiek engagement, gender en (on)macht de rode draad vormen. Engagement, historische bespiegelingen, sociale politiek, de rol van beeld en verbeelding vormen zowel het onderwerp van haar werk als van haar lezingen en essays. Werken van Steyerl werden o.a. getoond tijdens de 3de Berlin Biennale en in het Kunstverein München. Hito Steyerl zal aanwezig zijn om beide films te situeren en toe te lichten.

Woensdag 13 oktober - 20 uur De relatie tussen beeld en muziek vormt een constante in Chantal Akermans kortfilm TROIS STROPHES SUR LE NOM SACHER. De cineaste laat haar camera leiden door het ritme van een celliste en stelt zo op magistrale wijze muzikale ervaring en cadans gelijk aan het leven dat komt en gaat. In AVEC SONJA WIEDER-ATHERTON staat de gelijknamige celliste centraal. Met een strakke beeldregie registreert Akkerman de celliste en haar kwartet en tast gelijktijdig nauwgezet muzikale en cinematografische ruimte en tijd af. Hierdoor wordt dit werk een uiterst boeiende studie over de dialoog tussen beeld en (kamer)muziek. Het werk van Akerman wordt vertegenwoordigd door Marion Goodman in Parijs terwijl onlangs het Centre Pompidou in Parijs een overzichttentoonstelling organiseerde met zowel haar films als video-installatiewerken.

Alle tentoonstellingen
Word Vriend van S.M.A.K.
made by