In dit overzicht van zijn vroegste kunstpraktijk wekt Leo Copers fascinerende spanning op door schijnbaar onverenigbare elementen met elkaar te verbinden.
S.M.A.K. viert samen met BOZAR, M HKA en Middelheimmuseum de vijftigjarige carrière van Belgisch kunstenaar Leo Copers. Sinds de late jaren ‘60 werkt Leo Copers (°1947, Gent) aan een uiteenlopend oeuvre dat voornamelijk bestaat uit sculpturen, installaties en performances. Zich sterk bewust van de bewegingen op de internationale kunstscène, vertrekt de kunstenaar van symbolen of metaforen om surreëel ogende voorwerpen te creëren.
Met een uitgebreide selectie werken uit de periode 1969-’74 brengt S.M.A.K. een museaal overzicht van Copers’ vroegste kunstpraktijk. Naast de vier natuurelementen – lucht, aarde, water en vuur – spelen gas en (kunst)licht, zoals gloei- en tl-lampen een belangrijke rol in deze tentoonstelling. Copers zoekt naar manieren om schijnbaar onverenigbare elementen, zoals gas en vuur, of water en elektriciteit, met elkaar te verbinden. De spanning die zo ontstaat, vormt een basisprincipe dat tot op vandaag deel uitmaakt van Copers’ beeldtaal.
Gevaar, vernietiging en vergankelijkheid vormen motieven in deze tentoonstelling. Ze worden door de kunstenaar op een dualistische manier benaderd. Hoewel zijn sculpturen en installaties op het eerste zicht op esthetiek lijken te zijn gericht, dragen ze, bij nader inzien, dramatische en bedreigende situaties uit. Enkele projecten hebben sterke linken met de kunstgeschiedenis en iconen ervan, zoals René Magritte, Leonardo Da Vinci en Filippo Marinetti. Naast sculpturen en installaties omvat de tentoonstelling video’s en foto’s en zijn er ook ontwerptekeningen van projecten te zien.