Oliver Laric Timelapse

13.Feb.21
30.Mei.21
Oliver Laric1

Oliver Laric toont nieuw videowerk en sculpturen

Oliver Laric benadert vorm als een proces van continue verandering en variabele inhoud. In zijn nieuwe video ‘Untitled’ (2021) visualiseert hij de meestal onmerkbare transformaties van organisch materiaal en levende organismen. Met behulp van digitaal gemodelleerde frames schetst hij processen van groei, verval en ontbinding doorheen de tijd. Hiermee wil hij benadrukken dat alles in de natuur in beweging blijft, ook wanneer minieme veranderingen niet onmiddellijk voor ons zichtbaar zijn. Timelapse is een beeldtechniek die vaak in natuurdocumentaires wordt ingezet om de microbewegingen van onder meer planten, dieren en cellen versneld weer te geven. In de video neemt Laric het typerende staccato-achtige ritme ervan over en ondersteunt hij dit met de soundscape van Ville Haimala.

In twee elkaar spiegelende kabinetten toont Laric telkens twee versies van drie sculpturen die relaties tussen menselijke en niet-menselijke dieren voorstellen. Hij baseerde ze op digitale modellen van kunstwerken die hij in Europese museumcollecties aantrof. In tegenstelling tot hun voorlopers in marmer en gips zijn deze sculpturen licht. Ze bestaan uit meerdere, 3d-geprinte onderdelen die zijn samengesteld uit verschillende mixen van eigentijdse materialen en werden geassembleerd en op dunne metalen kaders geplaatst. Hun opstelling benadrukt niet zozeer hun gelijkenis dan wel de diepgaande verbintenis tussen mens- en dierachtigen, hun onderlinge affiniteit maar ook hun affectieve afhankelijkheid van elkaar.

3D modellen van de sculpturen kunnen vrij worden gedownload op threedscans.com en naar eigen wens worden uitgevoerd.

In samenwerking van het Österreichisches Kulturforum Brüssel
Biografie Oliver Laric

Oliver Laric (°1981, Innsbruck, Oostenrijk) woont en werkt in Berlijn. De afgelopen jaren maakte hij solotentoonstellingen voor onder meer Saint Louis Art Museum, Saint Louis, MI, US (2019); Kunstverein Braunschweig, DE (2018); Schinkel Pavilion, Berlijn, DE (2017); Secession, Wenen, AT (2016) en Museum of Contemporary Art Cleveland, Cleveland, OH, US (2016). Naast talrijke groepstentoonstellingen in internationale instituten nam hij recent ook deel aan de Biënnales van Seoul Media City, KR (2021), São Paulo, BR (2018) en Liverpool, GB (2016) en de Triënnales van Guangzhou, CN (2018) en the New Museum, New York, NY, US (2015).

Alle tentoonstellingen
Word Vriend van S.M.A.K.
made by