Een nieuwsgierige toeschouwer van het dagelijkse leven. Raum und Zeit brengt een overzicht van het werk van de Duitse beeldhouwer Michael Sailstorfer (°1979).
Hoewel de jonge kunstenaar internationaal een grote bekendheid geniet, werd zijn werk nog maar zelden in België getoond. Met deze tentoonstelling wil S.M.A.K. daar verandering in brengen. Aan de hand van een twintigtal werken schetst de tentoonstelling een genuanceerd beeld van Sailstorfers nog jonge oeuvre. Sailstorfer is een melancholische dromer die met nieuwsgierige blik naar de wereld kijkt. Aan de hand van klassiek beeldhouwkundige processen als transformatie en decontextualisatie worden vertrouwde objecten, zoals autobanden, lampen of bomen, omgetoverd tot zuiver esthetisch waardevolle beelden. Daarbij heeft Sailstorfer oog voor de vormelijke kwaliteiten van die voorwerpen, maar laat hij ook ruimte voor fictie, verbeelding en romantiek. De titel van de tentoonstelling verwijst naar de twee elementen die onze realiteit vormgeven: tijd en ruimte. Als beeldhouwer probeert Sailstorfer net in deze twee componenten in te grijpen. Hij speelt actief in op de zintuigen: in zijn werk worden licht, geur en klank omgevormd tot werkbare, plastische materialen.
Zo maakte hij speciaal voor deze tentoonstelling Reaktor – Gent (2011), waarbij een monotone klank de ruimte vult. Of laat hij de geur van popcorn geleidelijk het museum innemen. Op die manier gaat hij na hoe sculpturen de ruimte bezetten, hoe ze uitdijen en hun eigen fysieke omvang overstijgen. Het is ook voor het eerst dat verschillende versies van Zeit ist keine Autobahn (2005-2010) in één ruimte samengebracht worden. Vijf autobanden draaien traag tegen de muur en slijten langzaam maar zeker af. De banden maken een licht slepend geluid en vullen de ruimte met de geur van verbrand rubber. De reeks kan gezien worden als een metafoor voor de steeds groeiende nood aan versnelling in onze maatschappij – een versnelling die enkel tot zelfvernietiging kan leiden. Sailstorfer bevraagt onze drang naar continue versnelling, onze zoektocht naar een eigen ruimte en onze moderne notie van mobiliteit in speelse beelden die eigenzinnig verlangen naar het stoppen van de tijd. Het werk van Sailstorfer biedt een verwonderde en poëtische blik op de ons omringende realiteit. Zoals een kind de wereld ontdekt en er controle op tracht te krijgen, zo transformeert Sailstorfer alledaagse objecten in esthetische beelden die de positie van de mens in tijd en ruimte bevragen. In het werk Schwarzwald (2010-2011) laat Sailstorfer ons op een vierkante zwarte monitor een stukje natuur diep in de bossen van Düren (Duitsland) zien. Daarin is in verf een kubus van 6 x 6 x 6 meter aangebracht waarin elk takje, elk blaadje, elk stukje mos, zwart geschilderd is. Van die interventie wordt op de tentoonstelling een beeld rechtstreeks via live streaming uitgezonden. Wat de kunstenaar hierbij interesseert, is de transformatie van het feitelijk geschilderde bos naar de representatie ervan in het museum. We kijken niet langer naar de werkelijkheid, maar naar een abstractie ervan. Dit gelimiteerde perspectief genereert ruimte voor onze verbeelding. De tentoonstelling Raum und Zeit brengt een selectie werken van de voorbije tien jaar en toont zowel installaties en foto’s als videowerk en sculptuur. Van Sailstorfers vroegste werk Waldzput (2000) over de 16mm film Lohma (2008) en het recente No Light en Wolken (beide 2010) wordt duidelijk dat niets in het werk van deze kunstenaar zijn vertrouwde positie behoudt.
Download hier het expoboekje bij Michael Sailstorfer | Raum und Zeit: Michael Sailstorfer | Raum und Zeit (PDF)