Tijdens De Collectie (1), Highlights for a Future creëert Artur Barrio opnieuw het werk Interminável uit 2005. De efemere kunstpraktijk van Artur Barrio ging toen een imaginaire dialoog aan met werken van Joseph Beuys in één van de sleuteltentoonstellingen in S.M.A.K.
Materialen zoals koffie, brood, houtskool, wijn, stof, tekst en urine typeren Artur Barrio’s (*1945, Porto) praktijk en staan voor een radicale ontkenning van kunst als permanente en (klassiek) esthetische ervaring. Het tijdelijke element van zijn werk verplichtte de kunstenaar tevens te zoeken naar alternatieve documentatietechnieken - foto’s, video’s, kunstenaarsboeken en dergelijke meer - die tevens expliciet deel uitmaken van het werk. Zijn consequente keuze om steeds volkomen in situ te werken kan eveneens vanuit deze instelling begrepen worden. Een tweede belangrijk aspect in Barrio’s werk is zijn radicale relativering van het kunstinstituut. Hij beschouwt de curator als overbodig voor het idee van het kunstwerk of de tentoonstelling en reduceert hem of haar tot een louter logistiek coördinator.
Ter gelegenheid van de herinstallatie van het werk Interminável (2005) - Portugees voor oneindig - gaat de kunstenaar in gesprek met Philippe van Cauteren. Het werk verwijst volgens Barrio enerzijds naar het altijd voortdurende creatieproces dat kunst genereert, maar legt tevens de nadruk op het utopische karakter dat deze oneindigheid tegelijkertijd in zich draagt.
Praktisch: