13:30 - 14:30
Joëlle Dubois (°1990 Gent) schildert en illustreert. Met een knipoog brengt ze de digitale revolutie en de daaruit voortvloeiende rol van de mens in onze moderne samenleving naar voor in haar werken. De Gentse kunstenaar is vooral geïnteresseerd in het voyeuristische aspect van de digitalisering. Sociale Media zoals Instagram, Snapchat of Youtube en televisieprogramma's zoals Big Brother of Temptation Island vervullen onze wens om anderen anoniem te observeren in hun lijden, hun liefdesleven, hun mislukkingen en ook hun successen. Digitalisering heeft communicatie sneller, doelgerichter en interactiever gemaakt. Dit gaat echter ook samen met het feit dat minder en minder privacy mogelijk is, en dat men zichzelf opener en bloter presenteert aan anderen. Communicatie is in feite steeds oppervlakkiger, onpersoonlijk en anoniem. Dubois wijdt zich met passie aan dit complex van onderwerpen op een ironische en komische manier. Ze beeldt haar protagonisten af op een blootgestelde en onopgesmukte manier, doordrenkt van een drastisch realisme dat vaak erg vervormd en onwaar blijkt te zijn in de digitale wereld. Door harige, zwaarlijvige vrouwen en mannen in compromitterende posities te tonen, benadrukt ze haar eigen sterke rol als een onafhankelijke en geëmancipeerde vrouw en kunstenaar. Desondanks is Dubois zelf een stille toeschouwer, die de wereld bekijkt in haar eigen vertoon van idiosyncratisch perfectionisme.
- Sylvia Rehbein (Thomas Rehbein Gallery)
15:00 - 16:00
Thomas Vandenberghe (°1985, Gent) is een Belgisch fotograaf. Hij maakt kleine intieme beelden, doorgaans met flash, zodat het bijna snapshots lijken. Zijn zilvergelatinedrukken, vaak herhaald, vervaagd of gescheurd, getuigen stuk voor stuk van een verwerkingsproces.
Als voor Vandenberghe de handeling van het fotograferen te maken heeft met verlangen, dan richt de even belangrijke handeling van het afdrukken zich op het geheugen. De noodzaak om niet alleen te kijken naar, maar zich ook te verzoenen met wat ooit was, maar misschien nog meer met wat had kunnen zijn – maar niet is en nooit zal zijn. Herhaald, vervaagd of zelfs gescheurd, gekrast of gesneden, zijn gelatinezilverdrukken dragen het schrijnende bewijs van een voortdurend proces van gevoelens en reacties, of misschien zelfs een bereikte conclusie. Elke gedrukte foto van Vandenberghe bevat het drama van wat men hoopt en verlangt – een ingebeelde waarheid – en wat uiteindelijk overblijft. Ze zijn het slepende, emotioneel belaste en in de loop van de tijd vervormde bewijs van een realiteit waarmee we nu moeten leven.
Prijs: 5 euro
Reserveer via info@vriendensmak.be. Annuleringen, vanaf 3 weken vóór datum, worden niet terugbetaald.