Curatorial Lecture: Cosmin Costinas

4.Mei.23
Cosmin Costinas

Ieder academiejaar organiseren S.M.A.K., Universiteit Gent en Curatorial Studies van KASK & Conservatorium School of Arts gezamenlijk de reeks Curatorial Lectures.

Met de reeks 'The Curated Institution' werpen we dit jaar een brede blik op de notie van cureren als een vorm van institutioneel leiderschap. Hoe kan een instelling worden gecureerd en wat kunnen curatoren doen om institutionele structuren vanuit artistiek oogpunt te veranderen, bij te stellen of te herdenken?

Wie is Cosmin Costinas?

Cosmin Costinas (1982, Roemenië) is co-artistiek directeur van de 24e Biënnale van Sydney (2024) en co-curator van het Roemeense paviljoen op de 59e Biënnale van Venetië (2022). Hij was uitvoerend directeur/curator van Para Site, Hong Kong (2011-2022), artistiek directeur van Kathmandu Triennale 2077 (2022), curator van Dakar Biennale 2018 - La Biennale de l'Art africain contemporain-DAK'ART (2018), gastcurator van de Dhaka Art Summit (2018); Co-curator van de 10e Shanghai Biënnale (2014), Curator van BAK-basis voor actuele kunst, Utrecht (2008-2011), Co-curator van de 1e Ural Industrial Biennial, Ekaterinburg (2010), en Editor van documenta 12 Magazines, Wenen/Kassel (2005-2007).

Bij Para Site hield Costinas toezicht op de grote uitbreiding van het instituut en de verhuizing naar een nieuwe thuis in 2015 en cureerde of co-cureerde hij de tentoonstellingen: 'Garden of Six Seasons' (2020); 'Koloa: Women, Art, and Technology' (touring in Nuku'alofa, Tonga en Artspace Aotearoa, Auckland, 2019-2020); 'An Opera of Animals' (touring in Rockbund Art Museum, 2019); 'A beast, a god, and a line' (touring in Dhaka Art Summit '18, TS1/The Secretariat, Yangon, Museum of Modern Art in Warschau, en Kunsthall Trondheim, MAIIAM Contemporary Art Museum, Chiang Mai, 2018-2020; 'Movements at an Exhibition, Manuel Pelmus' (2017-2018); 'Soil and Stones, Souls and Songs' (touring in MCAD, Manila en Jim Thompson Art Center, Bangkok, 2016-2017); 'Afterwork' (touring in ILHAM, Kuala Lumpur, 2016-2017); 'The World is Our Home. A Poem on Abstraction' (2015-2016); 'Sheela Gowda' (2015); de conferentie 'Is the Living Body the Last Thing Left Alive? The new performance turn, its histories and its institutions' (2014; de gelijknamige grote bundel met originele essays verscheen in 2017 bij Sternberg Press, Berlijn); 'Great Crescent: Art and Agitation in the 1960s-Japan, South Korea, and Taiwan' (tournee in het Mori Art Museum, Tokyo, 2013-2015 en MUAC, Mexico City, 2016); 'A Journal of the Plague Year' (tournee in The Cube, Taipei; Arko Art Center, Seoul; en Kadist Art Foundation en The Lab, San Francisco; 2013-2015); 'Taiping Tianguo, A History of Possible Encounters: Ai Weiwei, Frog King Kwok, Tehching Hsieh, and Martin Wong in New York' (touring in SALT, Istanbul; NUS Museum, Singapore; e-flux, New York; 2012-2014), e.a. Bij BAK in Nederland was hij curator van 'Spacecraft Icarus 13. Narratives of Progress from Elsewhere' (2011), evenals solotentoonstellingen van Olga Chernysheva' (2011), Rabih Mroue (2010, tournee door Iniva - Institute of International Visual Arts, Londen, Lunds konsthall, Lund; tranzit+display, Praag; en Wurttembergischer Kunstverein Stuttgart, 2011), Boris Charmatz' (2010), en Mona Vatamanu en Florin Tudor (2009), alsook het '1st Former West Congress' (met Maria Hlavajova, 2009).

Hij is co-auteur van de roman Philip (2007) en heeft talrijke boeken, tijdschriften en tentoonstellingscatalogi geredigeerd en geschreven. Hij heeft lesgegeven en lezingen gegeven aan verschillende universiteiten, kunstacademies en instellingen over de hele wereld.

Praktische informatie
Alle activiteiten
Word Vriend van S.M.A.K.
made by