Ieder academiejaar organiseren S.M.A.K., Universiteit Gent en Curatorial Studies van KASK & Conservatorium School of Arts gezamenlijk de reeks Curatorial Lectures. Op donderdag 9 december 2021 bespreekt Simon Njami het thema van dit jaar, 'curatorschap op het snijvlak van verandering'.
"Er was een tijd dat het begrip cureren beperkt was tot bepaalde gebieden. Er was een tijd dat de begrippen Centrum en Periferie veelbesproken waren. Er was een tijd dat kunstgeschiedenis exclusief was in plaats van inclusief. Er was een tijd dat het begrip hedendaagsheid beperkt was tot bepaalde geografische gebieden."
"Mijn vraag is: is er iets veranderd? En zo ja, waarom en hoe? En wat stelt het begrip 'globalisering' in onze huidige tijd eigenlijk voor en wordt die discussie in onze praktijk meegenomen? Ik zal me bezighouden met de begrippen 'buitenstaander' of 'buitenbeentje' om te proberen deze kwesties aan te pakken."
Simon Njami is een in Parijs gevestigde onafhankelijke curator, docent, kunstcriticus en romanschrijver. Njami was medeoprichter en hoofdredacteur van Revue Noire, een tijdschrift over hedendaagse Afrikaanse en extra-occidentale kunst. Hij schreef vier romans en twee biografieën (James Baldwin, Léopold Sedar Senghor). Hij was artistiek directeur van de eerste Johannesburg kunstbeurs in 2008, de Bamako fotografie biënnale gedurende tien jaar en de Dak'art Biënnale (Dakar, Sénégal, 2018/2018. Hij was co-curator van het eerste Afrikaanse paviljoen op de 52e Biënnale van Venetië in 2007.
Njami was curator van talrijke tentoonstellingen van hedendaagse kunst en fotografie, waaronder Africa Remix (2004/2007) en de eerste African Art Fair, gehouden in Johannesburg in 2008. The Divine Comedy (2013), in het MMK (Museum fur Moderne Kunst) in Frankfurt, SCAD, Savannah (2014) en The Smithsonian in Washington DC (2015). Xenopolis (Berlijn 2015), Afriques Capitales (Parijs, Lille 2017) Metropolis (Maxxi 2018),I am the Other, Galleria Nazionale (Rome, 2018) The Studio (Kampala Biennale 2019) This space between us (Las Palmas 2020), Materia Prima (San Giminiano, 2021), Kind of Blues (Abu Dhabi, 2021)...
Hij was lid van de wetenschappelijke raad van talrijke musea en instellingen, gastprofessor aan de UCSD (University of San Diego California 1991/93).
In 1998 richtte hij samen met het Goethe Institut de Pan African master classes in fotografie op, die hij 12 jaar lang leidde, en legde hij de basis voor de collectie hedendaagse kunst van het Memorial Acte museum in Guadeloupe. Hij publiceerde en redigeerde talrijke boeken, waaronder het laatste Stories Histories, het verhaal van Revue noire (2020).
Njami studeerde literatuur, rechten en filosofie (Sorbonne Parijs).