Tijdens de tentoonstelling Gerhard Richter | Over Schilderen wordt een lezingenreeks georganiseerd door S.M.A.K. en Herbert Foundation die het oeuvre van Richter belichten.
In het derde deel van de lezingenreeks georganiseerd door S.M.A.K. in samenwerking met Herbert Foundation zal Benjamin H.D. Buchloh (Andrew W. Mellon Professor in moderne kunst aan de Universiteit van Harvard) enkele van Gerhard Richters meer recente glaswerken bespreken, die een hoogtepunt vinden in 7 Ruiten (Kaartenhuis) (2013), een werk dat momenteel te zien is in de tentoonstelling Over Schilderen in S.M.A.K. De lezing zal deze werken in drie verschillende perspectieven plaatsen.
De eerste betreft Richters erkend en soms onbewust reciteren van specifieke stijlfiguren uit de glascultus uit de architectuur van Weimar, Duitsland, van Bruno Taut tot Mies van der Rohe. Het tweede perspectief zal zich focussen op Richters belangrijke kennismaking en latere vriendschap (via Isa Genzken) in de late jaren ’70 en tijdens de jaren ’80 met Dan Graham en zijn werk, dat culmineert in de discussie over glas als een sculpturaal of architecturaal medium in het heden. Deze kritische reflecties vonden een van hun hoogtepunten in het essay van Jeff Wall, ‘Dan Graham’s Kammerspiel’, dat voor het eerst werd gepubliceerd in 1985 in een Australische catalogus en als een boek door Herman Daled in een Franse vertaling, en werd een referentietekst voor de discussie over sculpturale en architecturale ambities in de periode van de laat-conceptuele praktijk.
De derde vragenreeks zal een vergelijking schetsen tussen Richard Serra’s House of Cards (1966) en Gerhard Richters werk dat – volgens de kunstenaar – onopzettelijk dezelfde titel kreeg. Niettemin heeft Richter in verschillende gesprekken benadrukt, in welke mate vooral het latere werk van Serra een belangrijk dialogisch keerpunt was, meer specifiek voor het ontwikkelen van zijn glassculpturen.
Een uitwerking van deze parallellen en tegenstellingen, tot slot, zal een samenvatting geven van het opzet van deze lezing om Richter te situeren binnen een complexe reflectie op architectuur en openbare ruimte in de periode na het einde van het historisch optimisme van de fenomenologie van de minimalistische sculptuur.
Praktisch
Op zondag 21 januari 2018 organiseert Herbert Foundation het evenement Konrad Fischer and Internationalism / 1967 – 1973. Meer informatie hier.