Vandaag blijft S.M.A.K. open tot 21:00. Wouter De Vleeschouwer brengt een masterclass over De Keysers grafisch drukwerk en je kan een jazz-optreden meepikken van Citadelic Jazz.
Masterclass om 19:00 - Het grafische drukwerk van Raoul De Keyser: zeefdrukken, lithografieën, linosneden en etsen, door Wouter De Vleeschouwer*
Raoul De Keyser, die in eerste instantie bekend is als schilder, realiseerde in de loop van zijn carrière ook een vijftigtal grafische drukwerken. Dit beperkt aantal werken kan min of meer chronologisch opgedeeld worden op basis van de gehanteerde druktechnieken en zijn nauw verbonden met zijn schilderkunst. Vaak vormen ze een reproductie of vertaling van een schilderij dat kort tevoren werd gemaakt.
Ook de veranderende voorkeur en keuze qua druktechniek kan gelinkt worden aan De Keysers bezigheden als schilder. Bovendien hanteerde de kunstenaar de reproductielogica geregeld op oneigenlijke wijze door bijvoorbeeld extreem kleine oplagen te drukken. In andere gevallen heeft De Keyser linosneden of etsen manueel met aquarel bewerkt waardoor ze tot unieke of originele werken worden getransformeerd.
Citadelic Jazz - Karen Willems en Boundless Trio: Patrick De Groote, Paul Van Gysegem & Chris Joris
'There are those who confirm and those who confront and never stop transforming'
Karen Willems is a restless seeker. Always digging for more. Digging deeper.
The ever restless instinct remains at the steering wheel. Willems' quirkiness has become her trademark in the meantime, and it is probably also one of the main reasons why she turns up in such different surroundings (Inwolves, Yuko, Novastar, Zita Swoon, Mauro Pawlowski, Arno, …).
Her spontaneous, organic approach to playing has always been able to avoid clichés. Endless turning patterns often form the basis for her musical coloring pages, they are the glue that keep these many temperaments and atmospheres together.
Bassist Paul Van Gysegem, more known as a painter-sculpturor, was already exploring a new musical language in the early 1960s, sparked by the American avant-garde. Jazz musicians such as Ornette Coleman, Cecil Taylor and Don Cherry aroused Patrick De Groote to pick up the trumpet in 1965. Van Gysegem asked him to join his ensemble and thus they became protagonists of the free jazz in Belgium (cfr. their legendary recording 'Aorta'). Their long-term collaboration could not be better sealed than with the choice of master percussionist and multi-instrumentalist Chris Joris, who has been pioneering for decades with all possible ethnic forms, to complete the sound pallet. Their album was rated in New York (NY Jazz Record Gazette) amongst the best releases of 2017.
Praktisch
* Wouter De Vleeschouwer behaalde in 2014 het diploma van Master in de Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent met een thesis over het drukwerk van Raoul De Keyser. Hij werkte als assistent-curator mee aan de overzichtstentoonstelling oeuvre van De Keyser in S.M.A.K. en stelde met Steven Jacobs de tentoonstelling Raoul De Keyser in Print: zeefdrukken, lithografieën, linosneden, etsen samen in het Cultuurcentrum Strombeek te Grimbergen (24 oktober tot 23 december).