Kendell Geers



geboortejaar en -plaats: 1968, Johannesburg (Zuid-Afrika)

Het kunstenaarschap van Kendell Geers is onlosmakelijk verknoopt met de bijzonderheden van zijn leven. ‘Hoe worden we wie en wat we zijn?’ is voor Geers een uitdrukkelijk thema. Zijn werk gaat over breed politieke vraagstukken, maar houdt tegelijk een reflectie in over de context van kunst, de manieren om kunst tentoon te stellen en de kunstwereld en zijn actoren.
In 2000 vestigt Geers zich in Brussel en neemt hij de Belgische nationaliteit aan. Ook artistiek brengt het jaar 2000 een wending met zich. Het werk tot 2000 is apert politiek beladen en maatschappelijk geëngageerd,
verbeeldt het kwaad en zoekt de grenzen van het toelaatbare op. Geers stelt op een harde, confronterende
manier de morele en ethische tegenstrijdigheden van de apartheid aan de kaak. Hij onderzoekt de structuren van de macht, de waarden van het establishment en de sociale onrechtvaardigheid. En bant alles wat esthetisch de aandacht van zijn uitdagende, visuele taal kan afleiden. Het materiaal dat hij —naast gerecycleerd afval als autobanden, paletten of olievaten en neon of video—gebruikt, signaleert gevaar of geweld: gebroken glas, prikkel- of scheermesdraad, explosieven, elektriciteit en hoogspanning, omheiningen, wapenstokken, vuur, … Geers brengt de woelige Zuid-Afrikaanse straat in de galerie binnen. ‘Zelfportret’ uit 1995 is emblematisch: de hals van een voor de rest scherp afgebroken glazen bierflesje van Heineken, met als opschrift ‘Imported from Holland’. Een object dat geen enkele, andere kwaliteit heeft dan potentieel gevaarlijk te zijn.
Na 2000 is het werk meer gericht op globale thema’s als terrorisme, milieuverontreiniging en universele gevoelens van angst en verlangen. Geers maakt meer dan voorheen gebruik van taal. Hij is geïnteresseerd in de mogelijke interpretaties en coderingen van taal en in de mogelijkheden die taal hem biedt om te communiceren met het publiek.

Word Vriend van S.M.A.K.
made by