Manu Engelen studeerde in 2010 af als master in de schilderkunst aan de PXL-MAD School of Arts in Hasselt. De laatste jaren maakte hij abstracte composities die gebaseerd zijn op specifieke objecten of fenomenen uit de fysieke werkelijkheid. Zo kan Foggy (2015-2018) verwijzen naar bepaalde atmosferische effecten die tot stand worden gebracht door mist, zoals een vertroebeld zicht, zachter licht en diffuse kleuren. Schildertechnisch bereikt Engelen dit resultaat door uiteenlopende materialen, waaronder houtskool en spuitverf, met elkaar te vermengen tot een zacht trillend beeld met vloeiende overgangen tussen de verschillende tinten. De interesse van de kunstenaar gaat ook uit naar de diverse manifestaties van energie. Engelen evoceert dit moeilijk te visualiseren concept met dynamische verfstreken en door figuratie achterwege te laten. Hij lijkt kunsthistorisch verder te bouwen op aspecten uit de oeuvres van Barnett Newman, Mark Rothko en Jef Verheyen en legt verbanden met het werk van hedendaagse kunstenaars, zoals met Sterling Ruby’s spray paintings en Pieter Vermeersch’ dégradé-schilderijen.