A triptych about a project I was promised where I could work with some of the finest specimen of Hellenistic and Roman sculpture

Rinus Van de Velde


2011
houtskool op papier
h. 200cm x b. 536cm
2013 bruikleen Vrienden v/h S.M.A.K.
NL - In zijn monumentale houtskooltekeningen, dikwijls vergezeld van uitvoerige, beschrijvende teksten, verschijnt Rinus Van de Velde zelf als het hoofdpersonage. Maar hoewel de kunstenaar zich in allerlei denkbeeldige scenario’s tot de protagonist uitroept, is zijn werk niet bedoeld om een mythe rond zijn persoon te creëren. Eerder kadert zijn werk binnen een psychologisch zoekproces, waarbij hij grip tracht te krijgen op zichzelf als individu en op zijn rol als kunstenaar. “Door mezelf te portretteren probeer ik mezelf te begrijpen als een ander, als iemand die wordt bekeken als een buitenstaander,” zo benadrukt hij. In ‘A triptych about a project I was promised...’ schetst Van de Velde het relaas van een mislukking die hij als kunstenaar halfweg de twintigste eeuw zou hebben ondergaan. Een fictief verhaal uiteraard, maar het biedt hem wel de perfecte leidraad om te reflecteren over zijn maatschappelijke rol als kunstenaar en de dunne grens tussen werkelijkheid en illusie. Deze triptiek met haar toespelingen op diverse iconografische tradities, zoals de schilderkunst van de Oude Meesters en de klassieke Hollywoodfilm, toont waarom Rinus Van de Velde de voorbije jaren is uitgegroeid tot een van de belangrijkste tekenaars van zijn generatie: ze demonstreert zijn vermogen om met enkel houtskool een scène te creëren die ons door haar visuele impact meteen aantrekt en absorbeert.
ENG - In his monumental charcoal drawings, often accompanied by detailed descriptive texts, Rinus Van de Velde himself appears in the starring role. But although the artist proclaims himself the protagonist in all manner of scenarios, his work is not intended to create a myth around his person. Rather his work is framed within a psychological investigative process in which he tries to get a grip on himself as an individual and on his role as an artist. “By portraying myself, I attempt to understand myself as a third party, as someone viewed as an outsider,” he stresses. In ‘A triptych about a project I was promised...’ Van de Velde sketches out the story of a failure that he would have suffered as an artist halfway through the twentieth century. This may be a fictitious tale, but it does provide him with the perfect hook for reflecting upon his social role as an artist and the fine line between reality and illusion. With its allusions to various iconographic traditions, such as the painting of the Old Masters and the classic Hollywood film, the triptych illustrates why Rinus Van de Velde has in recent years established himself as one of the most important draughtsmen of his generation: it demonstrates his ability to create a scene entirely from charcoal which immediately attracts and fascinates due to its visual impact.
FR - Dans ses dessins monumentaux au fusain, souvent accompagnés de textes descriptifs élaborés, Rinus Van de Velde lui-même apparaît comme le personnage principal. Alors que l'artiste incarne le protagoniste de toute une panoplie de scénarios possibles et imaginables, ses œuvres n’ont pourtant pas pour but de créer un mythe autour de sa personne. Plutôt, ses œuvres relèvent d’un processus de recherche psychologique, dans lequel il tente de comprendre sa personne en tant qu'individu et d’explorer son rôle en tant qu'artiste. "En me portraitant, j'essaie de me comprendre de la même manière que j’essayerai de comprendre quelqu’un d’autre, telle une personne vue d’un œil extérieur," souligne-t-il. Dans ‘A triptych about a project I was promised...’,Van de Velde esquisse l'histoire d'un échec qu'il aurait vécu en tant qu'artiste au milieu du XXe siècle. Bien que ce soit une histoire fictive, elle lui offre la ligne directrice parfaite, lui permettant de réfléchir au rôle qu’il occupe entant qu’artiste dans la société et à la fine ligne séparant la réalité de l'illusion. Ce triptyque faisant allusions à diverses traditions iconographiques, telles qu’à la peinture des Maîtres anciens et au film classique hollywoodien, met à nu pourquoi Rinus Van de Velde est, au cours des dernières années, devenu l'un des plus importants dessinateurs de sa génération: il témoigne de sa capacité à créer une scène avec pour unique support le fusain qui, par son impact visuel, nous attire et nous absorbe instantanément.
Collectienummer : 5077

Kunstwerken Rinus Van de Velde


Word Vriend van S.M.A.K.
made by