Wannes Lecompte (°1979, Etterbeek) staat in zijn werk stil bij het medium schilderkunst. Hij stelt zich de vraag wat een schilderij tot schilderij maakt. Hij deconstrueert de schilderkunst tot haar essentie: een spel van vorm, kleur en textuur. Zo schildert hij vaak details die al op het canvas aanwezig zijn. Als het opgespannen doek bijvoorbeeld een oneffenheid vertoont, benadrukt hij die met verf. De kunstenaar “be-schildert” meer dan dat hij schildert. Het te maken schilderij is voor hem in zekere zin al aanwezig in het doek – net zoals Michelangelo’s sculpturen al vervat zaten in het marmer dat door de kunstenaar alleen nog maar moest worden uitgehouwen. Naast kleur en textuur is ook ritme belangrijk in Lecomptes werk. Hij is niet alleen beeldend kunstenaar maar eveneens muzikant. In zijn kunstenaarspublicaties, video’s, concerten en performances zoekt hij wel vaker de gelijkenissen op tussen beide disciplines. Free jazz en improvisatie zijn principes die hem sturen. Hij gebruikt dikwijls woordspelingen voor de titels van zijn schilderijen, zoals in Chançard Bonnard. Lecomptes onderzoek naar schilderkunst vertaalde zich ook naar de fresco’s die hij uitgevoerde met eeuwenoude technieken, voor een expo in CC Strombeek en een permanente opdracht van de gemeente Sint-Agatha-Berchem.