ed. 1/5
2005
16 mm film (zwart-wit, stil), 3 min 30 sec
mixed media
variabele afmetingen
2006 aankoop
NL – Via fictie en een persoonlijke documentaire stijl, onderzoekt Joachim Koester in zijn fotografisch en filmisch werk het mysterie rond ontbrekende fragmenten en onduidelijkheden binnen de geschiedenis. De installatie ‘Message From Andrée’ (Bericht van Andrée) documenteert de mislukte expeditie van de Zweedse wetenschapper S.A. Andrée, die op 11 juli 1897 een poging deed om met een ballon de Noordpool over te vliegen. Pas 33 jaar later werden de vermiste lichamen van de expeditieleden gevonden, samen met notities en een kist vol fotonegatieven. De foto’s die ontwikkeld werden, zijn aangetast door onzuiverheden zoals zwarte vlekken, krassen en vegen licht – voor Koester symbool voor de grens tussen het zichtbare en dat wat onzichtbaar, onbekend en dus onvatbaar is voor woorden.
ENG – Using fiction and a personal documentary style, Joachim Koester explores the mystery surrounding missing fragments and ambiguities in history. The installation ‘Message From Andrée’ documents the failed expedition of the Swedish scientist S.A. Andrée, who attempted to fly over the North Pole in a balloon on 11 July 1897. It was not until thirty three years later that the missing bodies of the expedition members were found, along with notes and a chest full of photographic negatives. The photographs that were developed are damaged by impurities such as black marks, scratches and strokes of light, which for Koester symbolise the border between the visible and what is invisible, unknown and thus impossible to describe in words.
FR – Via la fiction et un style documentaire personnel, Joachim Koester étudie dans son œuvre photographique et cinématographique le mystère autour des fragments manquants et des confusions au sein de l’histoire. L’installation ‘Message From Andrée’ documente l’expédition ratée du scientifique suédois S.A. Andrée qui a entamé le 11 juillet 1897 une tentative de survol du pôle nord à l’aide d’un ballon. Les corps disparus des membres de l’expédition ont seulement été retrouvés 33 ans après, en même temps que leurs notes et une caisse remplie de négatifs photo. Les photos qui ont été développées sont dégradées par des impuretés, comme des tâches noires, des rayures et des balayages de lumière qui sont pour Koester un symbole de la limite entre ce qui est visible et ce qui est invisible, inconnu et donc insaisissable pour les mots.