ed. 36/75 / ed. 44/75
1969
lithografie op papier
(2x) h. 122 cm x b. 82 cm
2020 bruikleen Collectie Matthys-Colle
NL - Van 1892 tot 1894 schilderde de impressionistische schilder Claude Monet een dertigtal gezichten op de kathedraal van Rouen. Hij legde het gebouw vast op verschillende momenten van de dag. Zo probeerde hij de veranderingen in kleur en licht te vatten. Geïnspireerd door Monets reeks, eigende Lichtenstein zich het thema toe, maar anders dan Monet schilderde hij niet naar het leven. Lichtenstein schilderde de kathedraal in zijn eigen stijl, in zijn beroemde patroon van benday stippen. Monets focus op de individualiteit en uniciteit van de kathedraal van Rouen staan haaks op Lichtensteins kathedralen in uniforme stippen en binaire kleuren. Met zijn reeks benadrukte de kunstenaar juist het seriële aspect van Monets iconische beelden. Hij noemde zijn overbelichte versies van de kathedraal daarom ook "manufactured Monets".
ENG - From 1892 to 1894, the impressionist painter Claude Monet painted some thirty views of Rouen Cathedral. He depicted the building at different times of day. In this way, he tried to capture the changes in colour and light. Inspired by Monet's series, Lichtenstein appropriated the theme, but unlike Monet, he did not paint from life. Lichtenstein painted the cathedral in his own style, in his famous pattern of Ben Day dots. Monet's focus on the distinctiveness and uniqueness of Rouen Cathedral is at odds with Lichtenstein's cathedrals in uniform dots and binary colours. With his series, the artist emphasised the serial aspect of Monet's iconic images, aptly calling his overexposed versions of the cathedral "manufactured Monets".
FR - De 1892 à 1894, le peintre impressionniste Claude Monet a peint une trentaine de vues de la cathédrale de Rouen. Il a ainsi représenté l’édifice à différents moments de la journée dans une tentative de capturer les variations de couleur et de lumière. Inspiré par la série de Monet, Lichtenstein s’est approprié le thème, mais contrairement à Monet, il n’a pas peint la cathédrale d’après nature, mais dans son propre style, avec son célèbre motif de points Ben-Day. L’accent mis par Monet sur l’individualité et l’unicité de la cathédrale de Rouen est en contradiction avec les cathédrales de Lichtenstein aux points uniformes et aux couleurs binaires. Avec sa série, l’artiste a précisément souligné l’aspect sériel des images iconiques de Monet. C’est aussi pour cette raison qu’il a appelé ses versions surexposées de la cathédrale des « Monet manufacturés ».