Salotto svedese moderno con tavolo quadrifoglio

Valerio Adami


1966
olieverf op doek
h. 130 cm x b. 162 cm
1999 schenking
NL – ‘Salotto svedese moderno con tavolo quadrifoglio’ (Moderne Zweedse woonkamer met klaverbladtafel) is een van Adami’s popartachtige werken uit de periode waarin hij in een abstraherende, naar stripverhalen verwijzende stijl interieurs uit zijn dagelijkse omgeving schilderde. Inspiratie haalde Adami uit een reis naar Zweden, een land met een veel kouder klimaat en koelere mentaliteit dan zijn zuiderse thuisland Italië. In Zweden speelde de dagelijkse realiteit zich veel meer binnen af en werden interieurs meer gericht op knusheid en intimiteit. In dit werk ontkracht Adami dit gezellige decor vakkundig met koele en gedempte, onrealistische kleuren en een zakelijk aandoende, naar het kubisme verwijzende compositie. Adami uit zijn Italiaans geïnspireerde visie op de werkelijkheid in het algemeen, en op het Nouveau Realisme in het bijzonder, door de moderne consumptiemaatschappij van een kritische noot te voorzien.
ENG - ‘Salotto svedese moderno con tavolo quadrifoglio’ (Modern Swedish living room with clover-leaf table) is one of Adami’s pop-art-like works from the period in which he painted interiors from his everyday environment in an abstract, cartoon-like style. Adami drew inspiration from a journey to Sweden, a country with a much colder climate and cooler mentality than his southern homeland of Italy. Daily reality played out far more indoors in Sweden, and interiors were more focused on cosiness and intimacy. In this work, Adami skilfully dismantles this cosy decor with cool, muted, unrealistic colours and a businesslike composition referencing cubism. Adami expresses his Italian-inspired vision on reality in general, and on Nouveau Réalisme in particular, by providing a critical perspective on contemporary consumer society.
FR - « Salotto svedese moderno con tavolo quadrifoglio » (Salon suédois moderne avec table à trèfle) est l'une des œuvres d'Adami qui s'apparentent au pop art et qui datent de l'époque où il peignait des intérieurs de son environnement quotidien dans un style abstrait faisant référence aux bandes dessinées. Adami s'est inspiré d'un voyage en Suède, un pays au climat et à la mentalité beaucoup plus froids que sa patrie méridionale, l'Italie. En Suède, la réalité quotidienne se déroule beaucoup plus à l'intérieur et les intérieurs sont davantage axés sur le confort et l'intimité. Dans cette œuvre, Adami réfute habilement ce cadre confortable avec des couleurs froides et sourdes, irréalistes, et une composition à l’apparence factuelle qui fait référence au cubisme. Adami exprime sa vision d'inspiration italienne de la réalité en général, et du Nouveau Réalisme en particulier, en apportant une note critique à la société de consommation moderne.
Collectienummer : 1670

Kunstwerken Valerio Adami


Word Vriend van S.M.A.K.
made by