FREETOWN, de naam van het kunstproject, verwijst naar een denkbeeldig dorp, waar kunstenaars samenkomen rond verschillende disciplines op zoek naar verwantschap, connecties en gedeelde verhalen. De nadruk ligt op ontdekken en deelnemen. The Constant Now is een kunstorganisatie in Antwerpen die zich inzet om het kunstenlandschap meerstemmig en diverser te maken.
‘For the people by the people’ mag je in dit geval letterlijk nemen, want het publiek dat het muziekfestival Fire is Gold aantrekt, komt in grote mate overeen met de mensen die The Constant Now volgen: jong én divers. De twee delen dezelfde normen en waarden, en vinden in elkaar een match om kunst dichtbij de jongeren te brengen. Op het festivalterrein worden ze ondergedompeld in een bad van verschillende disciplines: van fotografie tot installaties, gemaakt door kunstenaars van kleur.
Peter Aerts, hoofd marketing S.M.A.K.: “Voor jong, divers talent is het opportuun om aansluiting te vinden bij jongeren die niet noodzakelijk de weg vinden naar een museum, galerie of kunsthal. En als we kijken naar representatie, is het ook belangrijk voor jongeren om zichzelf weerspiegeld te zien. Door kunst dichter bij de mensen te brengen worden drempels weggewerkt en bruggen geslagen naar een nieuw, divers publiek dat openstaat voor een nieuwe lichting van makers binnen de beeldende kunst”.
Het samenwerkingsproject wordt ondersteund door het S.MA.K. en artunited_be (een gedeeld platform via Instagram) dat jongeren op een andere manier met kunst wil laten kennismaken, waarbij de muren van het museum worden ingeruild voor podia en tenten.