Ook Kris Martin liet zich inspireren door het Lam Gods aan Sint-Baafskathedraal

De terugkeer van het ‘Lam Gods’ naar de Sint-Baafskathedraal wordt gekoppeld aan een expo met werken van kunstenaars Kris Martin, Lies Caeyers en Sophie Kuijken. De expo bevindt zich zowel binnen als buiten de muren van de kathedraal en is geïnspireerd op de vorm, techniek en inhoud van het Lam Gods. 

Kris Martin – Altar

In 2014 vervaardigde Kris Martin een metalen frame dat exact de vorm van de lijsten van het veelluik De Aanbidding van het Lam Gods (1432) van de gebroeders Van Eyck nabootst. Altar is een leeg frame dat de bezoeker uitnodigt om door het 'raam' een blik te werpen op het landschap. De cadrage verandert naarmate je dichtbij of veraf staat. Het creëert een soort van tableau vivant. 

Het werk is een stalen replica van het 15de-eeuwse schilderij van de gebroeders Van Eyck. Kris Martin reproduceerde enkel het kader en liet de panelen weg. In plaats van ons een weelderig tafereel te doen bewonderen, nodigt de kunstenaar ons uit om door een open structuur te kijken naar de wereld rondom ons. Op deze manier verwijst hij rechtstreeks naar de intentie van de van Eycks. Zij realiseerden het ‘Lam Gods’ namelijk als uiting van de toenmalige nieuwe artistieke visie, waarin de idealisering van de middeleeuwse traditie plaats maakte voor een gedetailleerde observatie van de natuur en de mens. Net als het origineel is Kris Martins ‘Altar’ bedoeld voor de publieke ruimte. Het kunstwerk werd door hem bedacht voor Jan Hoets laatste tentoonstelling ‘De Zee, salut d’honneur Jan Hoet’ in Oostende.

Het werk was eerder ook te zien in Londen, Rome en New York en in 2020 dus voor het eerst in Gent. Altar zal worden opgesteld op het Sint-Baafsplein, tussen het Belfort en de Sint-Baafskathedraal. Het betreft hier een ander exemplaar dan het werk dat op het strand van Oostende te zien is. 

Van 7 maart tot 31 mei 2020 organiseren we de overzichtstentoonstelling ‘EXIT’ van Kris Martin.
In de tentoonstelling zit een subtiele dialoog met het oeuvre van Jan van Eyck. 

TECHNIEK & MATERIALEN Lies Caeyers & Sophie Kuijken- 'Als ich can' 

De opzet van het tweede luik is om zowel de schildertechnische nalatenschap van de gebroeders van Eyck alsook de boeiende meester/leerling verhouding in de verf te zetten. Daarom wordt geopteerd voor een duo tentoonstelling. 

De resultaten van het meester-leerling traject van kunstenaar Lies Caeyers (01982, woont en werkt in Gent) en meester-schilder Sophie Kuijken worden tentoongesteld. Minister Sven Gatz lanceerde in mei 2018 een nieuwe subsidie waarmee hij het doorgeven van vakmanschap wil ondersteunen. Vakmanschap wordt daarbij gezien als een vorm van immaterieel cultureel erfgoed dat in de hoofden en handen van mensen zit: kennis en vaardigheden met wortels in traditie. De subsidie richt zich op vakmensen die iemand een aantal maanden in de leer willen nemen om hem of haar de knepen van het vak te leren. In december 2018 ontvingen 27 meester-leerling-trajecten een beurs voor het door­geven van vakmanschap, waaronder Lies Caeyers en Sophie Kuijken voor het traject 'Als ich can, een overlevering van traditionele olieverftechnieken in functie van het vinden van een nieuwe toepassing.' 

De werktitel van dit traject is een verwijzing naar van Eycks bekende opschrift 'als ich can', Middel­nederlands voor 'als ik kan'(= naar mijn beste kunnen). 

in categorie: Extra Muros