Meer dan 400 kinderen, jongeren en een groep curatoren tussen 13 en 16 jaar bedachten nieuwe manieren om de collectie te tonen in een museum. Tijdens workshops brachten de allerkleinsten kunstwerken samen op basis van kleur en associatie. De jongeren groepeerden de werken rond thema’s zoals corona, vluchtelingen, het zelfbeeld en sociale media. Het resultaat was een grote collectietentoonstelling op de volledige bovenverdieping van het museum. Het is een unicum in de museumwereld dat deze kinderen en jongeren zoveel zeggenschap kregen. Meer dan 100 kunstwerken werden op een soms ongewone wijze geïnstalleerd, mét bijhorend doolhof, zitzakken en een laboratorium.
Kinderen en jongeren kijken op een andere manier naar kunst: ze reageren vaak spontaner, kennen de achtergrond van een kunstwerk niet en zorgen voor een frisse visie. Dat bracht een heel andere tentoonstelling teweeg en veel ‘usual suspects’ uit de S.M.A.K.-collectie haalden de selectie niet. Artistiek directeur Philippe Van Cauteren, de vaste curatoren, het team publieksbemiddeling, het collectieteam en productie keken vol bewondering toe en leidden alles in goede banen.
De Art Museum Award is een Europese prijs die de maatschappelijke rol van kunstmusea centraal stelt. De prijs bekroont museale projecten die kunst in een innovatieve, baanbrekende en creatieve context plaatsen om actuele maatschappelijke kwesties aan te pakken en erop te reageren. Dit jaar vond de prijsuitreiking plaats in Timișoara, Roemenië.
De jury besloot:
“De Tentoonstelling illustreert de inzet van S.M.A.K. om barrières te doorbreken, innovatief denken aan te moedigen en te laten zien dat het proces en de resultaten van kunstbetrokkenheid even belangrijk en van hoge kwaliteit kunnen zijn."
S.M.A.K. Beweegt
S.M.A.K. zet zich in voor sociale impact door middel van het S.M.A.K. Beweegt programma, dat kunst toegankelijk maakt voor een divers en vaak gediscrimineerd publiek, waaronder mensen op de vlucht, gedetineerden en mensen met een handicap. In samenwerking met verschillende partners heeft het museum innovatieve methoden ontwikkeld om de kloof tussen kunst en publiek te overbruggen.
De Tentoonstelling kwam tot stand mede dankzij Engie.