Het hart van de tentoonstelling Correspondances is de briefwisseling van Ronny Delrue met vijf kunstenaars uit evenveel landen.
Ronny Delrue correspondeerde de afgelopen jaren met deze vijf kunstenaars: Martin Assig (Duitsland), Salam Atta Sabri (Irak), Roger Ballen (Zuid-Afrika), Sanjeev Maharjan (Nepal) en Mithu Sen (India). De beeldende dialoog met Christine Remacle (België), gevoerd binnen het kader van Brugge 2002 tijdens het project Kanttekening, kan worden gezien als de kiem van Correspondances.
Aan de hand van uitwisselingen in de vorm van onder meer tekeningen, brieffragmenten en collages verkent deze tentoonstelling niet alleen de ontmoeting tussen kunstenaars met verschillende geografische achtergronden en culturele attitudes. Ook het oeuvre van Delrue zelf wordt vanuit een frisse invalshoek benaderd. Ronny Delrue (°1957, Heestert, woont en werkt in Gent) is schilder, maar op de eerste plaats een kunstenaar voor wie tekenen een kernactiviteit is. Tekenen is voor hem een manier van denken, een staat van zijn. In 2005 toonde S.M.A.K. een selectie van zijn tekeningen naar aanleiding van de publicatie Dagboeknotities (Ludion, 2005). Maar met Correspondances wordt de aandacht verschoven van het obsessieve tekenen van de kunstenaar naar de ontmoeting met de ander. Er werd bewust gekozen voor het versturen van brieven per post in plaats van snel ingescande documenten digitaal te verzenden. Correspondances is een ode aan de traagheid en een hommage aan de menselijke handeling waarbij het verbeelden de taal van de ontmoeting wordt.
De tentoonstelling toont een selectie uit de briefwisselingen tussen de zes kunstenaars, aangevuld met werken van Ronny Delrue. Ze kan worden beleefd als een reis waarin het idee van de kunstenaar als individu als het ware ‘oplost’ in een proces van co-creatie tussen document en kunstwerk, tussen kunst en leven.
Van 14 november 2019 tot 14 maart 2020 lopen in De Centrale in Brussel ook de tentoonstellingen Roger Ballen – The Theatre of the Ballenesque en Ronny Delrue – Roger Ballen – Correspondances.