Julien Maire (°1969, Metz, Fr.) Exploding Camera, 2007. We schrijven 9 september 2001, Panshir Vallei.
Commandant Massoud, de belangrijkste krijgsheer in Afganistan wordt door twee zelfmoordenaars van het Al-Qaeda netwerk gedood. 2 elementen zijn hier van cruciaal belang. De moord werd gepleegd met een camera waarin een bom verstopt zat. En Massoud werd uit de weg geruimd twee dagen voor de noodlottige 11 september 2001. Het verband tussen de twee gebeurtenissen spreken voor zich, hoewel door de omvang van het Newyorkse drama de link wat onder het stof geraakt is. Het begrip camera kreeg door deze gebeurtenissen een nog diepere connotatie, waar Julien Maire op een eigenzinnige en hoog technologische manier mee aan het werk ging. Een volledig ontmantelde camera ligt op een tafel. Het onwezenlijke ding ruist en knettert nog na. Onder steeds veranderend (LED) en laser licht wordt een mechanisme in werking gesteld waarmee een transparante schijf met enkele fotografische positieven in beweging wordt gebracht. Deze beelden verschijnen op een videomonitor iets verder in de bijna volledig verduisterde ruimte. Op de achtergrond zijn onheilspellende geluiden van een oorlogssituatie te horen.
Met ‘Exploding Camera’ sleepte Julien Maire de ‘Prijs Nieuwe Media 2008’ van de Stichting Liedts-Meesen in de wacht waarbij hij de tentoonstellingsruimte omtovert tot een experimentele filmstudio geladen met historische beelden en de betekenis van de werkelijkheid na de moord op Massoed.