De kunstenaar Michel François kreeg eind 2008 van het S.M.A.K. carte blanche om gedurende anderhalf jaar het tentoonstellingsprogramma in twee identieke, spiegelende zalen te bepalen.
Hij doopte het project Faux Jumeaux of valse tweelingen. Hij vroeg aan vijftien personen om elk twee kunstwerken te kiezen die vormelijk of materieel heel sterk op elkaar lijken, en die niettemin onafhankelijk van elkaar tot stand gekomen zijn. Welke inhoudelijke gelijkenissen of verschillen tussen de twee werken komen aan het licht door ze ‘gespiegeld’ in de twee identieke zalen te presenteren?
Het tweede voorstel voor "Faux Jumeaux" kwam van Loïc Vanderstichelen. Hij vulde de reeds opgestelde "Faux Jumeaux" aan met videowerk van Max Linder en de Marx Brothers. Max Linder - bekend als komisch acteur in het genre van de stomme film in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw - schitterde in Seven years of Bad Luck (1921). De Marx Brothers waren enkele decennia later in America bekend om hun komische films, waaronder Duck Soup (1933), een kortfilm waarin een spiegel mee de hoofdrol speelde. Naast deze sterke "Faux Jumeaux" bracht Vanderstichelen nog een video aan van Jacques Tati (1907-1982). De in 1949 gedraaide film Jour de Fête werd simultaan in zwart-wit en in Thomason-kleur gefilmd. Dit kleurprocédé was echter al in onbruik geraakt nog voor de film vertoond kon worden. In 1995 hebben Tati’s dochter Sophie Tatischeff en François Ede evenwel een kleurkopie gerestaureerd en deze alsnog gepubliceerd.
Voorstel 1 - Michel François Voorstel 3 - Daniel McClean Voorstel 4 - Yves Brochard Voorstel 5 - Guillaume Désanges Voorstel 6 - Laurent Jacob Voorstel 7 - Raya Lindberg Voorstel 8 - Hans Theys Voorstel 9 - Frank Maes Voorstel10 - Philippe Van Cauteren Voorstel 11 - Rainier Lericolais Voorstel 12 - Christine Macel Voorstel 13 - François Curlet Voorstel 14 - Joël Benzakin Voorstel 15 - Lea Gauthier Voorstel 16 - Jean-Paul Jacquet