Met ‘EXIT’ vindt de eerste overzichtstentoonstelling in België plaats van het werk van Kris Martin.
20 jaar lang toonde Kris Martin (°1972, Kortrijk, België) zijn werk vooral in het buitenland, nu kan je voor het eerst in België kennismaken met zijn sprekende oeuvre in een overzichtstentoonstelling. Kris Martin creëert beelden uit objecten die vragen oproepen over begrippen zoals vergankelijkheid, identiteit en dood. Thema’s die al eeuwenlang de kunstgeschiedenis doorkruisen. Kris Martin vervlecht in zijn werk dan ook kunstgeschiedenis, literatuur en mythes. Bovendien bespeelt hij mechanismen zoals herkenning en vervreemding om ons te doen stilstaan bij de grotere vragen.
Martin is een bewonderaar van Van Eyck
Martin kijkt met verwondering naar het werk van de gebroeders van Eyck en deelt met hen de voorkeur voor een rijke symboliek. In ‘Eve and Adam’ (2017) doet hij ons op een andere manier kijken naar twee figuren uit ‘De aanbidding van het Lam Gods’ (1432) van Hubert en Jan Van Eyck. De kunstenaar toont enkel de gezichten van Adam en Eva, die in zijn versie niet in elkaars richting en dat van het Lam Gods kijken, maar zich van elkaar afwenden. De uitsnede zonder verdere context biedt ons een universeel en tijdloos beeld van man en vrouw.
Het werk 'Altar' aan Sint-Baafskathedraal
De terugkeer van het ‘Lam Gods’ naar de Sint-Baafskathedraal wordt gekoppeld aan een expo met werken van kunstenaars Kris Martin, Lies Caeyers en Sophie Kuijken. In 2014 vervaardigde Kris Martin het werk 'Altar', een metalen frame dat exact de vorm van de lijsten van het veelluik De Aanbidding van het Lam Gods (1432) van de gebroeders Van Eyck nabootst. Het werk staat nu opgesteld rechtover de Sint-Baafskathedraal. Het werk nodigt de bezoeker uit om door het 'raam' een blik te werpen op het landschap. De cadrage verandert naarmate je dichtbij of veraf staat. Het creëert een soort van tableau vivant.