De Vrienden van S.M.A.K. tonen Nicolás Lamas.
In het algemeen verwijzen de werken van Nicolás Lamas naar spanningen tussen het menselijk lichaam als object en de materie als een actief element. Het idee van het object als een archeologisch artefact dat in bepaalde composities opduikt, hanteert hij niet als iets inactiefs, maar functioneert eerder als een assemblage van woorden, beelden, vormen en gevonden voorwerpen waarbij de typische kenmerken van die objecten intrinsiek een ontlichaamde menselijkheid vormen.
Door Lamas’ ogen doet de materie zich vaak voor als een complexe archeologische site gekenmerkt door een scala van levenloze materialen, levensvormen, technologische artefacten, teloorgang en linguïstische verwijzingen. Deze structuren zijn een combinatie van fictie, leven en inertie en zetten een transactie in gang tussen de menselijke linguïstische manier van waarnemen en andere vormen van actieve perceptie. Het menselijke en het niet-menselijke zijn met elkaar verstrengeld. Op deze manier tart Lamas binnen zijn oeuvre de stabiliteit.
Toch zijn er in zijn werk elementen die steeds terugkeren zoals een interesse voor industriële producten, de sporen die de mens nalaat op de natuur of de verstrengeling tussen lichaam/technologie; ook is er een esthetische relatie tussen zijn werk en rituelen die gekenmerkt worden door de efemere beelden die ze oproepen, ontstaan uit impulsieve compositie en onderlinge relatie.
(Excerpt uit de tekst “Matter exists differently here” by Alejandro Alonso Diaz, gepubliceerd in Nicolás Lamas: The Attraction of the Mountains, Posture Editions)
Geboren in Lima, Peru in 1980.
Recente solotentoonstellingen zijn onder meer: Times in collapse, CCC OD, Life of things fades into nothingness, Spazio ORR, Archaeology of darkness, Meessen De Clercq, Liminality,
Sabot, Becoming animal, Tenderpixel, The form of decay, P/////AKT, Todo objeto es un espacio temporal, Fundació Joan Miró, Ocaso, Galería Lucía de la Puente, Loss of symmetry, Loods 12,
Potential remains, DASH.
Hij nam deel aan verscheidene groepstentoonstellingen, in het bijzonder: Permafrost: Forms of disaster, MO.CO, An exhibition with works by... Witte De With, The penumbral age: Art in the time of planetary change, Museum of Modern Art in Warsaw, Something happened, CCCC, Drowning in a sea of data, La Casa Encendida, Des attentions. Centre d' art contemporain d'Ivry-sur-Seine, The intention of things, Trafó gallery, Notes on our equilibrium, CAB Art Center, Du verb a la comunication. Museé Carré d’Art, A.N.T.H.R.O.P.O.C.E.N.E, Meessen De Clercq, Listen to the Stones, think like a mountain, Tatjana Pieters, Presque la même chose, Kunsthalle Mullhouse, Principio de incertidumbre, The Goma, Fotografía después de la fotografía, Bienal de fotografía de Lima, MAC.