Deze tentoonstelling presenteert sleutelwerken van Michael Buthe (1944-’94, Duitsland) van de vroege jaren ’60 tot het begin van de jaren ’90.
Bij de start van zijn intense loopbaan neemt de kunstenaar deel aan belangrijke tentoonstellingen zoals When Attitudes become Form (1969) en Documenta V (1972). Aanvankelijk bevat Buthes oeuvre sporen van modernistische stromingen zoals minimalisme en informele kunst. Vanaf de vroege jaren ’70 raakt de kunstenaar sterk gefascineerd door niet-Europese culturen en reist hij geregeld naar o.m. Marokko, het Midden-Oosten en Iran. Zijn werk begint de westerse traditie meer en meer te bevragen en ademt de sfeer uit van de sociaal-maatschappelijke utopieën uit de jaren ’60. Buthe ziet kunst en leven als een vervlochten geheel en gaat open en verbindend om met verandering en diversiteit. Zijn werk biedt een kritisch en imaginair antwoord op het verdwijnen van spiritualiteit en mythe in de westerse maatschappij.
Michael Buthe creëerde textielwerken, tekeningen, schilderijen, assemblagesculpturen, foto’s, collages, dagboeken en films. Zijn twee enige bewaard gebleven installaties vormen ankerpunten in deze tentoonstelling: Taufkapelle mit Papa und Mama (1984) en Die heilige Nacht der Jungfräulichkeit (1992). Al in 1984 zette Buthe een uitgebreide presentatie op in het Museum van Hedendaagse Kunst, de voorloper van S.M.A.K. De installatie Taufkapelle mit Papa und Mama werd voor deze gelegenheid gecreëerd en is tot op vandaag een belangrijk werk in de museumcollectie.
Michael Buthe | Retrospectieve wordt georganiseerd in samenwerking met Kunstmuseum Luzern en Haus der Kunst, München. Initiatief en concept: Heinz Stahlhut, Kunstmuseum Luzern. Met de steun van Kunststiftung NRW.