Sinds de jaren zestig maakt de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra (°1939, San Francisco) grote geometrische sculpturen in onbewerkt corten-staal.
De monumentale staalplaten - zowel binnen als buiten opgesteld - beïnvloeden de ervaring van schaal en ruimte en tarten elk begrip van zwaartekracht. Samen met andere kunstenaars uit de minimal art en land art heeft Serra het uitzicht en vooral de inhoud van de hedendaagse beeldhouwkunst grondig gewijzigd.
Centraal in deze tentoonstelling staat de sculptuur "Equal Parallel and Right Angle Elevations" uit 1973. Deze bestaat uit twee paar massief stalen platen met een totaalgewicht van ca. 7 ton. Ze staan opgesteld volgens een specifieke configuratie in relatie tot een gegeven ruimte (parallel en een rechte hoek vormend). De dikte en de relatief lage hoogte geven aan de stalen platen het uitzicht van muurtjes die het wandelparcours in de zaal bepalen. Het werk genereert een bijzonder fysieke ervaring van de getransformeerde ruimte en scherpt de bewustwording van het subject in deze fysieke en mentale ruimte. Daarnaast toont de tentoonstelling een ruime keuze uit het grafische werk gemaakt tussen 1972 en 1999. Richard Serra creëerde een indrukwekkend oeuvre op papier. Hij gebruikt daarvoor bekende druktechnieken zoals zeefdruk, lithografie, aquatint en ets, maar zijn werk ziet er allerminst traditioneel uit. De serialiteit van grafiek weet hij te overstijgen door beperkte oplages en door iedere druk bijna een eigen identiteit te geven. De werken op papier refereren, mede door hun soms grote formaat, de bijzondere tactiliteit van de drukinkt en de manuele bewerkingen, meer naar zijn sculpturale werk dan naar wat men traditioneel verwacht van grafiek. Richard Serra beschouwt de grafiek als de noodzakelijke aanvulling op de conceptvorming rond zijn driedimensionale werk. Beide genres - de stalen sculpturen en de werken op papier - getuigen van de aparte poëzie van Richard Serra. De enorme zwarte vlakken geven bij wijlen de indruk uit het kader te vallen, in de grond te zakken, een gewicht te hebben dat de drager, het papier, amper kan torsen. Als geen ander weet Serra een mentale symbiose te creëren tussen robuustheid en zwaarte enerzijds, en sensibiliteit en lichtheid anderzijds.