S.M.A.K. presenteert conceptuele werken van Teresa Burga uit de jaren ‘70.
Teresa Burga (°1935, Iquitos, Peru) is een belangrijke figuur in de recente kunstgeschiedenis van Latijns-Amerika. Ze startte haar praktijk in het Peru van de jaren ’60 als pop artist en legde zich daarna toe op de conceptuele kunst. In deze context leek ze gedoemd om onzichtbaar te blijven of snel in de vergetelheid te raken: ze was kunstenaar, vrouw, Peruviaanse onder een militair regime en rebel binnen een traditioneel, patriarchaal systeem. Haar werk bezat bovendien niet het verwachte figuratieve, folkloristische karakter maar was conceptueel, immaterieel en leunde dichter aan bij wetenschappelijk onderzoek dan bij vrije, artistieke verbeelding.
In de jaren ’70 creëerde Teresa Burga experimentele installaties op basis van administratieve rapporten, minutieuze diagrammen, didactische voorwerpen en ontwerpen voor absurde machines. Zij bevatten de gecodeerde neerslag van uitgevoerde acties en instructies voor komende projecten. Ook kwantificeren zij sociale fenomenen zoals haar lichaam, gedichten of bevolkingsgroepen. Zonder openlijk politiek te zijn, stelde ze via haar onorthodoxe praktijk aspecten van de moderne maatschappij in vraag, zoals beeldvorming in de massacultuur, de automatisering en bureaucratisering van werk en vrije tijd, de identiteit van de vrouw. Burga legde in haar werk de klemtoon op het open proces. Kunst is voor haar het formuleren van voorstellen die de kijker met betekenis kan vervolledigen.
De tentoonstelling in S.M.A.K. wil inzicht bieden in het conceptuele werk van Teresa Burga aan de hand van de installaties 4 Mensajes (1974) en Borges (1974), en een reeks tekeningen en objecten uit de jaren ’70.
De titel verwijst naar een interview met Teresa Burga dat onder dezelfde kop verscheen in het Peruviaanse magazine ‘Correo’ (17 juli, 1972, p. 23)