'2.2.1861' - Danh Vō

RS4100 Vo 01 lpr

Danh Vō
2.2.18612009-2018
Inkt op papier
29,6 x 21 cm
Collectie S.M.A.K.

NL - In zijn kindertijd ontvluchtte Danh Võ (°1975, Bà Ria) met zijn familie hun door oorlog geteisterde thuisland Vietnam. Een Deens vrachtschip redde hun boot, waardoor het gezin uiteindelijk in Kopenhagen belandde. Deze ervaring heeft Võ’s artistieke praktijk, waarin thema’s als identiteit, culturele assimilatie en de impact van geopolitieke gebeurtenissen centraal staan, aanzienlijk beïnvloed. Zijn kunstwerken reflecteren vaak op deze thema's en verkennen hoe de complexe wisselwerking tussen persoonlijke ervaring en collectieve geschiedenis onze identiteit vormt.

2.2.1861 (2009-2018) is een transcriptie van de laatste brief die de Franse katholieke missionaris Saint Théophane Vénard aan zijn vader schreef, voor hij in 1861 in Vietnam onthoofd werd. Dit kunstwerk is opgevat als een open editie en wordt telkens met de hand vervaardigd door Phung Võ, zijn vader, die als kind de kunst van het schoonschrift leerde.

Met 2.2.1861 onthult Danh Võ een complexe dynamiek tussen originaliteit en herhaling. Hij bemoeilijkt de interpretatie van het auteurschap doordat zowel hijzelf als zijn vader beschouwd kunnen worden als auteurs, zij het van een brief die in essentie een perpetuele kopie is van een origineel. Het walnoothout van de lijst waarin het werk is geplaatst, voegt nog een diepere betekenis toe. Dit hout is namelijk afkomstig van bomen in de Sierra Orchards, eigendom van Craig McNamara, de zoon van de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken tijdens de Vietnamoorlog, Robert McNamara. Het in elkaar grijpen van deze drie vader-zoonrelaties is archetypisch voor het werk van Võ, waarin hij het persoonlijke verweeft met globale maatschappelijke kwesties, in dit geval religie, kolonialisme en oorlog.

FR - Dans son enfance, Danh Võ (°1975) et sa famille ont fui leur pays, le Viêtnam, ravagé par la guerre. Un cargo danois s’est porté au secours de leur bateau, et c’est ainsi que la famille s’est finalement retrouvée à Copenhague. Cette expérience de vie a profondément influencé la pratique artistique de Võ, dans laquelle des thèmes comme l’identité, l’assimilation culturelle et l’impact des évènements géopolitiques jouent un rôle central. Ses œuvres, qui sont souvent des réflexions sur ces thèmes, explorent la façon dont l’interaction complexe entre expérience personnelle et histoire collective forme notre identité.

2.2.1861 est une transcription de la dernière lettre que le missionnaire catholique français saint Théophane Vénard a écrite à son père, avant d’être décapité en 1861 au Viêtnam. Cette œuvre est conçue comme une édition ouverte et est chaque fois fabriquée à la main par Phung Võ, le père de Danh, qui a appris la calligraphie étant enfant.

À travers 2.2.1861, Danh Võ dévoile l’existence d’une dynamique complexe entre originalité et répétition. Il rend difficile l’interprétation de la paternité de l’œuvre, puisque lui et son père peuvent tous deux être considérés comme ses auteurs, même s’il s’agit d’une lettre qui est au fond une copie perpétuelle d’un original. Le bois de noyer du cadre dans lequel l’œuvre a été placée ajoute encore un sens plus profond. Ce bois provient en effet des arbres de la Sierra Orchards, propriété de Craig McNamara, le fils de l’ex-ministre américain des Affaires étrangères pendant la guerre du Viêtnam, Robert McNamara. L’intrication de ces trois relations père-fils est archétypale de l’art de Võ, dans lequel l’aspect personnel se mêle étroitement à des questions sociétales globales, en l’occurrence la religion, le colonialisme et la guerre.

ENG - Danh Võ (b. 1975, Bà Ria) was a child when his family fled their war-ravaged homeland of Vietnam. A Danish freighter rescued their boat and took the group to Copenhagen. The experience profoundly shaped Võ’s artistic practice, which focuses on the themes of identity, cultural assimilation and the ramifications of geopolitical events. His artworks often reflect on these subjects, exploring how the complex interplay of personal experience and collective history moulds our identities.

2.2.1861 (2009-2018) is a transcription of Saint Théophane Vénard’s final letter to his father, which he wrote just prior to his beheading in Vietnam in 1861. Vénard was a French Catholic missionary. The artwork is part of an unlimited edition. Every addition to the series is handwritten by the artist’s father, Phung Võ, who was taught the art of calligraphy as a child.

Danh Võ exposes the intricate dynamic between originality and repetition in 2.2.1861. He complicates our understanding of authorship by attributing the creation of the work to both himself and his father. Furthermore, the letter is essentially a perpetual copy of an original. The walnut frame adds yet another, deeper layer of meaning. The wood comes from trees in the Sierra Orchards, owned by Craig McNamara, the son of the US Secretary of State during the Vietnam War, Robert McNamara. The intertwining of the three father-son relationships is archetypal of Võ’s work, in which he weaves personal experiences with global social issues, in this case religion, colonialism and war.

Word Vriend van S.M.A.K.
made by