'Multiplier les sens' - Englebert Van Anderlecht & Jean Dypréau

Multiplier les sens, Van Anderlecht Dypreau RS3875 HD

Englebert Van Anderlecht & Jean Dypréau
'Multiplier les sens'
1959
Olieverf op doek
126,5 x 156,5 cm
Langdurige bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap

NL - De schilderkunstige praktijk van Englebert Van Anderlecht (1918-1961, Schaarbeek) evolueerde van een figuratieve stijl naar een expressief en kleurrijk kubisme, om vanaf 1955 uiteindelijk over te gaan in een informele abstract-expressionistische benadering. Deze laatste fase kenmerkt zich door imposante doeken waarop spontane en expressieve penseelstreken in intense kleuren samenkomen. Het weerspiegelt de doorgedreven zoektocht van de kunstenaar naar een persoonlijke manifestatie van zijn emoties. In 1959 begon Van Anderlecht samen met de Brusselse schrijver Jean Dypréau (1917-1986, Brussel) aan de reeks ‘peintures partagées’, waarbij ze gezamenlijk werkten aan een reeks olieverfschilderijen die een samensmelting waren van woorden en beelden.

Multiplier les sens is een typerend werk uit deze reeks en illustreert treffend de spontane en directe wijze waarop deze schilderijen tot stand kwamen. Soms schilderde Van Anderlecht eerst de brede, druipende verfstroken, waarna Dypréau enkele woorden tussen de kolkende abstracte kleuren schreef. Op andere momenten reageerde Van Anderlecht met energetische penseelstreken op de woorden die Dypréau al op het canvas had gezet. Het resultaat is een symbiose van taal en beeld die de individuele artistieke expressie overstijgt en, zoals de titel doet vermoeden, een vermenigvuldiging van zintuiglijke ervaringen en betekenissen tot stand brengt.

FR - La pratique picturale d’Englebert Van Anderlecht (1918-1961) a évolué du style figuratif vers un cubisme expressif et coloré, pour aboutir finalement, à partir de 1955, à une approche expressionniste abstraite informelle. Cette dernière phase se caractérise par des toiles imposantes sur lesquelles s’assemblent des touches expressives et spontanées dans des couleurs intenses. Elles reflètent la recherche incessante de l’artiste d’une manifestation personnelle de ses émotions. En 1959, Van Anderlecht a entamé avec l’écrivain bruxellois Jean Dypréau (1917-1986) une série de « peintures partagées », soit des tableaux à l’huile réalisés en duo et mêlant mots et images.

Multiplier les sens est une œuvre typique de cette série, qui illustre de manière saisissante la spontanéité avec laquelle ces tableaux ont vu le jour. Parfois, Van Anderlecht a d’abord peint de larges traits dégoulinants, puis Dypréau a écrit quelques mots entre les couleurs abstraites tourbillonnantes. À d’autres moments, Van Anderlecht a réagi par quelques coups de pinceau énergiques aux mots que Dypréau avait déjà couchés sur la toile. Le résultat est une symbiose de langage et d’image qui dépasse l’expression artistique individuelle des deux amis et, comme le titre le laisse supposer, provoque une multiplication des expériences sensorielles et des significations.

ENG - Englebert Van Anderlecht’s (1918-1961, Schaarbeek) painterly practice evolved from a figurative style to an expressive and colourful cubism, before finally transitioning into an informal abstract-expressionist approach from 1955 onwards. This latter phase was characterised by imposing canvases on which spontaneous and expressive brushstrokes converge in intense colours. It reflects the artist’s enduring search for a personal way of manifesting his emotions. In 1959, Van Anderlecht collaborated with the Brussels writer Jean Dypréau (1917-1986) on the ‘peintures partagées’ [shared paintings] series, in which they collaborated on a series of oil paintings that fused words and images.

Multiplier les sens [Multiply the Senses] is a typical work from this series and epitomises the spontaneous and direct way that these paintings were created. Sometimes, Van Anderlecht painted the broad, dripping strokes of colour, after which Dypréau would write a few words between the swirling abstract hues. At other times, Van Anderlecht responded with energetic brushstrokes to the words that Dypréau had already placed on the canvas. The result is a symbiosis of language and image that transcends individual artistic expression and, as the title suggests, creates a multiplication of sensory experiences and meanings.

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