Pour le français, cliquez ici.
Dom Sylvester Houédard, geboren in 1924 in Guernsey, was een monnik, theoloog en kunstenaar en volgde zijn opleiding in Rome en Oxford. Houédard diende bij de militaire inlichtingendienst van het Britse leger voordat hij in 1959 tot benedictijner priester werd gewijd in de Prinknash Abbey in Gloucestershire.
Houédard schreef uitvoerig over nieuwe benaderingen tot spiritualiteit, filosofie en kunst. Hij werd al snel een cultfiguur in de Londense tegencultuur van de jaren 1960 en een vooraanstaande autoriteit op het gebied van de Beat-beweging. Zijn abstracte, visuele gedichten werden gecreëerd op een Olivetti Lettera 22 schrijfmachine, waarmee hij begon te experimenteren toen hij nog voor het leger werkte.
Houédard, ook bekend onder zijn initialen dsh, was een pionier in de opkomende concrete poëzie en zijn interesses reikten veel verder dan die van een kloosterpriester. Hij stond bekend om zijn abstracte, precieze en grafische werk en nam actief deel aan de radicale creatieve expressievormen van de jaren zestig, waarbij hij samenwerkte met cultfiguren als Yoko Ono, John Cage en Allen Ginsberg. Zijn abstracte visuele gedichten noemde hij Typestracts - een combinatie van de woorden 'typemachine' en 'abstract'.
Als literaire figuur verscheen hij met zijn eerste visuele gedichten in het poëzietijdschrift Poor.Old.Tired.Horse van Ian Hamilton Finlay in 1963, waarna hij steeds productiever en zichtbaarder werd in de internationale concrete poëziebeweging. In 1964 was hij medeoprichter van het concrete poëzie-collectief Gloup, samen met John Furnival en Ken Cox, oprichter en vicevoorzitter van de Association of Little Presses. De laatste tien jaar van zijn leven richtte hij zich opnieuw tot het geloof als ziekenverzorger.
Houédard stelde zijn hele leven tentoon in onder meer het Arnolfini, Bristol (1966); Lisson Gallery, Londen (1967 en 1968); het Stedelijk Museum, Amsterdam (1972); en het Victoria & Albert Museum, Londen (1971). Tentoonstellingen met het werk van dsh werden postuum georganiseerd in het Print Center, Philadelphia (2019); South London Gallery (2012); het Institute of Contemporary Arts, Londen (2009); en Whitechapel Gallery en Hayward Gallery, Londen (2000)