ADRIAEN BROUWER anno 2018

Guillaume Bijl


2018
digitaal bestand
duur 12 min
2023 aankoop
NL - Guillaume Bijl (°1946, Antwerpen) is een van de belangrijkste Belgische beeldhouwers en installatiekunstenaars van de jaren 1980 tot nu. Zijn dikwijls monumentale, bijna hyperrealistische installatieomgevingen zijn quasi letterlijke kopieën van typische, westerse consumptieruimtes zoals een reisbureau, een matrassenwinkel of een supermarkt. Guillaume Bijl werd hiermee een Europese adept van de ‘Appropriation Art’. Deze Amerikaanse kunststroming die begin jaren 1980 opkwam reproduceerde bijna letterlijk bestaande beelden uit het dagelijkse leven. Het doel was de ‘authentieke’ codes van de westerse consumptiemaatschappij als beeldclichés van zichzelf te ontmaskeren. Het werk Adriaen Brouwer anno 2018, een van de weinige films die Bijl maakte, speelt inhoudelijk met dezelfde ontmaskeringsstrategie. In de video linkt de kunstenaar op een burlesk-humoristische manier de 17de-eeuwse Vlaamse schilder Adriaen Brouwer – vooral bekend door zijn dolle caféscenes – met het grootschalige Vlaamse wielerevent ‘De Ronde van Vlaanderen’. Het werk toont ons acht amateurwielrenners – waarvan er zeven gespeeld worden door beeldend kunstenaars en één door een bekende wielerkampioen – die na een beklimming iets gaan drinken in een plaatselijk café. Dit loopt langzaam maar zeker volkomen uit de hand en eindigt– volledig naar analogie met Adriaen Brouwer – in een bacchanaal kroegtafereel. In Adriaen Brouwer anno 2018 etaleert Guillaume Bijl een aantal inhoudelijke sleutelaspecten uit zijn oeuvre; het subtiel transformeren van de typisch westerse consumptie-infrastructuur, de fictionalisering van de kunstgeschiedenis en een sardonische kijk op de consumptiemaatschappij als cliché van zichzelf.
ENG - Guillaume Bijl (b. 1946, Antwerp) is one of Belgium’s most important sculptors and installation artists. He rose to prominence in the 1980s and remains influential to this day. His often monumental, almost hyper-realistic installation environments are quasi-literal copies of typical, Western consumer spaces such as travel agencies, mattress shops or supermarkets. Guillaume Bijl can thus be seen as a European adept of ‘Appropriation Art’. This American art movement, which emerged in the early 1980s, was centred on literal reproductions of existing images from everyday life. The aim was to expose the ‘authentic’ codes of Western consumer society as visual clichés of themselves. The work Adriaen Brouwer anno 2018, a rare film by Bijl, plays with the same unmasking strategy in terms of subject. In this almost burlesque video, the artist links the 17th-century Flemish painter Adriaen Brouwer – best known for his boisterous tavern scenes – with the huge Flemish cycling event ‘The Tour of Flanders’. The work shows eight amateur cyclists – seven of whom are played by visual artists and one by a well-known cycling champion – enjoying a drink in a local café after an ascent. Slowly but surely, the scene degenerates – exactly as it would in an Adriaen Brouwer painting – into a bacchanalian drinking session. In Adriaen Brouwer anno 2018, Guillaume Bijl weaves together several of the key themes in his oeuvre: the subtle transformation of the typically Western consumer infrastructure, the fictionalisation of art history, and a sardonic view of consumer society as a cliché of itself.
FR - Guillaume Bijl (°1946, Anvers) est un des grands sculpteurs belges des années 1980 à nos jours, également spécialiste de l’installation. Ses environnements d’installation souvent monumentaux, hyperréalistes, sont des copies presque littérales de lieux de consommation occidentaux typiques tels qu’une agence de voyage, un magasin de matelas ou un supermarché. Bijl est devenu un adepte européen de l’« Appropriation Art », ce courant artistique américain apparu au début des années 1980 qui reproduisait presque littéralement des images existantes du quotidien. L’objectif était de démasquer les codes « authentiques » de la société de consommation occidentale, véritable caricature d’elle-même. Adriaen Brouwer anno 2018, un des rares films que Bijl a réalisés, recourt à cette même stratégie de démasquage. Dans la vidéo, l’artiste fait de façon burlesque le lien entre le peintre flamand du XVIIe siècle Adriaen Brouwer – surtout connu pour ses scènes truculentes se déroulant dans des tavernes – et l’évènement cycliste de grande envergure qu’est le « Tour des Flandres ». L’œuvre met en scène huit coureurs cyclistes amateurs – dont sept sont joués par des artistes plastiques et un par un célèbre champion cycliste – qui, après une solide grimpette, vont boire un verre dans un café du coin. Lentement mais sûrement, la situation dérape pour se terminer – tout à fait dans l’esprit des scènes de genre d’Adriaen Brouwer – en véritable orgie. Dans Adriaen Brouwer anno 2018, Guillaume Bijl expose plusieurs thèmes clés de son art : la transformation subtile de l’infrastructure de consommation typiquement occidentale, la fictionnalisation de l’histoire de l’art et le regard sardonique qu’il jette sur la société de consommation, véritable caricature d’elle-même.
Collectienummer : 8376

Kunstwerken Guillaume Bijl


Word Vriend van S.M.A.K.
made by