Bacinelle (Iconografia)

Luciano Fabro


1975
mixed media
h.75 cm x b. 800 cm x d. 100 cm
1980 aankoop
NL - Het oeuvre van Luciano Fabro situeert zich binnen de arte povera, die eind jaren ’60 in Italië ontstond en vooral in de jaren ’70 actief was. Letterlijk betekent ‘arte povera’ armoedige kunst, wat verwijst naar het gebruik van ‘arme’, alledaagse, weinig ‘artistieke’ materialen. Maar hoewel hij als arte povera-kunstenaar wordt beschouwd, maakt Fabro ook veelvuldig gebruik van edele en kostbare materialen, aangetrokken door de sensuele, poëtische kracht ervan. In veel van zijn werken legt hij een betekenisvol verband tussen luxueuze en alledaagse materialen. ‘Bacinelle’ bestaat uit een sobere lange tafel, bedekt met een zuiverwit tafelkleed, waarop acht vorstelijke schotels uit Venetiaans glas staan. In de met gedistilleerd water gevulde schotels ‘drijven’ glasscherven waarin namen zijn gegraveerd van historische personages die omwille van hun vooruitstrevende ideeën fysiek geweld werden aangedaan. Zo lezen we o.a. Pier Paolo Pasolini, Ossip Mandelstam, Tommaso Campanella, Tantalus, Marie Curie en Johannes de Doper. Het is een oogstrelend maar tegelijk macaber werk, frivool van vorm maar zwaar beladen. De fraai geslepen kristallen schotels, het nette tafelkleed en het zuivere water contrasteren met de tragische inhoud.
ENG – Luciano Fabro’s oeuvre can be associated with the arte povera, which formed in Italy in the late 1960s and was active mainly in the 1970s. ‘Arte povera’ literally means ‘poor art’, a reference to the use of ‘poor’, ordinary, not very ‘artistic’ materials. But although he is seen as an arte povera artist, Fabro also made frequent use of precious and expensive materials, to which he was attracted by their sensual and poetic power. In many of his works he makes a meaningful connection between luxurious and ordinary materials. ‘Bacinelle’ consists of a long, plan table, covered with an immaculate white table cloth on which stand eight regal dishes in Venetian glass. They are filled with distilled water and in them ‘float’ fragments of glass in which names have been engraved: the names of historical figures who suffered physical violence because of their progressive ideas. They include Pier Paolo Pasolini, Osip Mandelstam, Tommaso Campanella, Tantalus, Marie Curie and John the Baptist. The work is visually appealing yet macabre, frivolous in form, but emotionally charged. The finely cut crystal bowls, the neat tablecloth and the pure water contrast with the tragic content.
FR – L’œuvre de Luciano Fabro peut être située dans le cadre de l’arte povera qui a été créé en Italie à la fin des années 60 et qui a été actif surtout pendant les années 70. Littéralement, ‘arte povera’ signifie art pauvre, ce qui fait référence à l’utilisation de matériaux ‘pauvres’, quotidiens, peu ‘artistiques’. Mais bien qu’on le considère comme artiste arte povera, Fabro a aussi utilisé de manière diverse des matériaux nobles et précieux, attiré par leur force sensuelle et poétique. Dans un grand nombre de ses œuvres, il établit un lien significatif entre les matériaux luxueux et quotidiens. ‘Bacinelle’ est composé d’une longue table sobre, couverte par une nappe d’un blanc éclatant, sur laquelle sont disposées huit coupes princières en verre vénitien. Dans les coupes remplies d’eau distillée ‘flottent’ des débris de verre dans lesquels sont gravés des noms de personnages historiques qui ont subi de la violence physique à cause de leurs idées progressistes. Ainsi, nous lisons, entre autres, les noms de Pier Paolo Pasolini, Ossip Mandelstam, Tommaso Campanella, Tantalus, Marie Curie et Jean le Baptist. Cette œuvre est un délice pour les yeux, mais macabre en même temps, frivole dans sa forme, mais très chargée. Les nobles coupes en cristal poncé, la nappe impeccable et l’eau pure contrastent avec le contenu tragique.
Collectienummer : 560

Kunstwerken Luciano Fabro


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