1993
mixed media
h. 65 cm x b. 96 cm x d. 7 cm
1994 aankoop
NL - AMVK verbindt woorden met beelden en creëert zo nieuwe mogelijke interpretaties. Op deze manier wil ze woorden bevrijden uit hun dagdagelijkse context. Zo gaf ze dit werk de cryptische titel 'Heimweer (Schatten uit het Westen 4: Crisis op de schijnbare meerwaarde van het publiek (t.o.v. de woede van de kunstenaars))'. De titel gaat een eigenzinnige, prikkelende combinatie aan met een beeld van een interieur – ‘terrein van de vrouw’ maar lange tijd ook ‘beklemmend keurslijf’ – en een (half-)naakte, krachtige vrouw. Aan ons om verbanden te zien of te bedenken.
ENG - AMVK links words with images, thereby creating possible new interpretations. In this way she wishes to free words from their everyday context. Thus she gave this work the cryptic title ‘Heimweer (Schatten uit het Westen 4: Crisis op de schijnbare meerwaarde van het publiek (t.o.v. de woede van de kunstenaars))’. This titillating quirky title relates to an image of an interior - 'the woman's domain' but equally seen for a long time as an 'oppressive straitjacket' - and a (semi) naked, powerful woman. It is left to us to see or imagine connections.
FR - AMVK associe des mots avec des images et crée ainsi de nouvelles interprétations possibles. Elle souhaite ainsi libérer les mots de leur contexte quotidien. Elle donna à cette oeuvre le titre cryptique de ‘Heimweer (Trésors de l’Ouest 4 – Crise de la plus-value apparente du public (vis-à-vis de la colère des artistes))’. Le titre évoque une combinaison explicite, excitante avec l’image d’un intérieur – ‘terrain de la femme’ mais pendant longtemps aussi ‘carcan oppressant’ – et une femme forte, (à moitié) nue. A nous de voir ou d’imaginer des liens.