J. Renzel

Thomas Ruff


ed. 3/4
1988
foto op acrylglas
h. 205.6 cm x b. 160.6 cm
1989 aankoop
NL – Thomas Ruff verwierf internationale bekendheid toen hij zijn vroege portretfoto’s uitvergrootte tot ongeziene formaten. Deze strategie was volgens Ruff beïnvloed door de specifieke sfeer van de jaren ‘80: “We leefden niet langer in grotten bij kaarslicht. Alles waardoor we werden omringd was fel verlicht – zelfs parkeergarages. Bewakingscamera’s waren overal, en je werd voortdurend in het oog gehouden.” Met zijn beslissing om fotografie tot de fysieke afmetingen van schilderkunst te brengen, bevrijdde Ruff de foto van zijn beeld, en maakte hij er iets onafhankelijks van dat functioneert als een volwaardige tegenpool van de kijker zelf.
ENG – Thomas Ruff became internationally known when he enlarged his earlier portrait photography to a yet unseen size. This strategy was for Ruff influenced through the particular atmosphere of the 1980ies: "We weren’t living by candlelight in caves anymore. We were in surroundings where everything was brightly illuminated – even parking garages. Surveillance cameras were everywhere, and you were being watched all the time." With his decision to bring photography to a painterly size he emancipated the photo from its image, to make it something independent which functions like a true opposite to the viewer.
FR – Thomas Ruff a atteint une notoriété internationale lorsqu’il a agrandi ses premières photos de portraits à des formats jamais vus. Cette stratégie a été influencée, selon Ruff, par l’atmosphère spécifique des années ‘80 : "Nous ne vivions plus dans des grottes à la lueur de bougies. Tout ce qui nous entourait était éclairé par une lumière intense – mêmes les parkings souterrains. Il y avait des caméras de surveillance partout, et on était observé en permanence." Avec sa décision de porter la photographie aux dimensions physiques de la peinture, Ruff a libéré la photo de son image et en a fait quelque chose d’indépendant qui fonctionne comme pôle opposé à part entière par rapport au spectateur.
Collectienummer : 1256

Kunstwerken Thomas Ruff


Word Vriend van S.M.A.K.
made by