OH ! HISSE !

Daniel Buren


1980
druk op katoen
h. 74 cm x b. 4000 cm
1987 aankoop
NL – Het werk van Daniel Buren is meteen herkenbaar aan het bekende strepenmotief, steevast met stroken van 8,7 cm. De kunstenaar noemt deze strepen zijn ‘outil visuel’ (visueel gereedschap) en maakte ze tot zijn handelsmerk. Buren toont zijn werk niet uitsluitend in musea maar ook op alledaagse plekken: in etalages, op bussen en trams, op reclameborden. Hij wil de grenzen tussen atelier, galerie, museum en buitenwereld ter discussie stellen. Door zijn strepenmotief overal te exposeren, toont Buren aan dat een object nooit op zichzelf staat, maar ‘ingevuld’ wordt door de context waarin het zich bevindt. ‘Oh! Hisse!’ is een 35 meter lange, zwart-wit gestreepte canvasstrook. Tijdens Jan Hoets tentoonstelling ‘Kunst in Europa na ‘68’ in 1980 hing de strook op tussen de inkomhal van het Museum voor Schone Kunsten en een bronzen standbeeld op het plein vóór het museum. De kunstenaar maakte het werk speciaal voor de tentoonstelling en realiseerde het in situ. Met dit werk verkent Buren het contrast – of kunnen we spreken van de eenheid? – tussen binnen en buiten door het werk vanuit het museum over de straat tot in de publieke ruimte te leiden. Is het kunstwerk op straat evenveel ‘kunst’ als binnen het museum? En wanneer is het kunst en wanneer straatversiering? De kritische omgang met het museum als instituut en het ironiseren van de status van kunst, lopen als een rode draad doorheen het oeuvre van Daniel Buren.
ENG – Daniel Buren’s work is immediately recognisable by its well-known motif of stripes, invariably 8.7 cm wide. The artist calls these stripes his ‘outil visuel’ (visual tool) and has made them his trade mark. Buren shows his work not only in museums, but also in everyday settings: in shop windows, on buses and trams, and on advertising hoardings. His aim is to put the boundaries between studio, gallery, museum and outside world up for debate. By exhibiting his stripe motif everywhere, he demonstrates that no object ever stands alone, but is ‘filled in’ by whatever context it is in. ‘Oh! Hisse!’ is a strip of canvas 35m long with black and white stripes. In Jan Hoet’s exhibition ‘Art in Europe after ‘68’ in 1980 the strip was hung between the entrance hall of the Museum of Fine Art and a bronze statue on the square in front of the museum. The artist made this work on the spot specially for the exhibition. Buren here explores the contrast – or could we call it the unity? – between indoors and outdoors by leading the work out of the museum across the street into the public space. Is the artwork just as much ‘art’ when it is on the street as when in the museum? And when is it art and when street decoration? The critical approach to the museum as an institution and an ironic attitude to the status of art run like a thread through Daniel Buren’s oeuvre.
FR – L’œuvre de Daniel Buren est immédiatement reconnaissable au motif connu des bandes toujours larges de 8,7 cm. L’artiste appelle ces bandes son ‘outil visuel’ et en a fait sa marque de fabrique. Buren ne montre pas son œuvre exclusivement dans des musées, mais aussi dans le monde de tous les jours: dans des étalages, sur des bus et des trams, sur des panneaux publicitaires. Il veut soumettre à la discussion les frontières entre l’atelier, la galerie, le musée et le monde extérieur. En exposant son motif à bandes partout, Buren démontre qu’un objet n’est jamais à considérer isolément, mais est ‘complété’ par le contexte dans lequel il se trouve. ‘Oh! Hisse!’ est une toile à bandes noir et blanc, longue de 35 mètres. Dans le cadre de l’exposition ‘L’art en Europe après ‘68’ de Jan Hoe en 1980, elle était placée entre le hall d’entrée du Musée des Beaux Arts et une statue en bronze sur la place devant le musée. L’artiste a conçu l’œuvre spécialement pour l’exposition et l’a réalisée in situ. Avec cette œuvre, Buren a exploré le contraste – ou peut-on parler de l’unité? – entre l’intérieur et l’extérieur en faisant passer l’œuvre de l’intérieur du musée par la rue jusqu’à l’espace public. L’œuvre d’art est-elle autant ‘de l’art’ dans la rue qu’à l’intérieur du musée? Quand est-ce de l’art et quand est-ce de la décoration de rue? L’approche critique par rapport au musée en tant qu’institution et l’ironisation du statut de l’art parcourent l’œuvre de Daniel Buren comme un fil rouge.
Collectienummer : 201

Kunstwerken Daniel Buren


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