Psycho-Objet Tour de Babel

Jean Pierre Raynaud


1964
mixed media
h. 199 cm x b. 192 cm x d. 61 cm
1999 schenking
NL – Tussen 1964 en ’67 realiseerde Jean-Pierre Raynaud een reeks werken onder de titel ‘Psycho-Objets’. Hij assembleerde in elk van die werken uiteenlopende voorwerpen die door de combinatie een poëtische maar raadselachtige betekenis kregen. In ‘Psycho-Objet Tour de Babel’ combineerde Raynaud een kleine stoel, een foto van een oude asielbewoner door fotograaf Jean-Philippe Charbonnier en een signaalrode en met cement volgestorte bloempot. Je kan deze koele, wat afstandelijke assemblage op verschillende manieren lezen. Zo is een ontmoeting tussen de kindertijd (de stoel), de derde leeftijd (de foto), het leven (het rood) en de dood (cement) een mogelijke interpretatie. Maar een eenduidige betekenis geeft de kunstenaar niet prijs. In de titel alludeert ‘Toren van Babel’ dan ook op de onmogelijkheid van communicatie en de tragiek van onbegrip.
ENG – Between 1964 and 1967, Jean-Pierre Raynaud created a series of works entitled ‘Psycho-Objects’. In each of the pieces, he assembled a diverse range of items whose combination imbued them with a poetic but enigmatic meaning. In ‘Psycho Object Tower of Babel’, Raynaud combined a small chair, a photo of an elderly asylum resident by the photographer Jean-Philippe Charbonnier, and a signal red flowerpot filled with cement. You can read this cold, rather aloof assemblage in a variety of ways. One possible interpretation is that it is an encounter between childhood (the chair), the third age (the photo), life (the colour red) and death (cement). However the artist does not divulge an unequivocal meaning. The ‘Tower of Babel’ referred to in the title also alludes to the impossibility of communication and the tragedy of misunderstanding.
FR – Jean-Pierre Raynaud réalisa entre 1964 et ’67 une série d’oeuvres intitulée ‘Psycho-Objets’. Dans chacune de ces créations, il assembla des objets divers qui, combinés, prenaient un sens poétique, mais énigmatique. Dans ‘Psycho-Objet Tour de Babel’, Raynaud combina une petite chaise, la photo d’un ancien résident d’asile réalisée par le photographe Jean-Philippe Charbonnier et un pot de fleurs rouge signal, rempli de ciment. Cet assemblage froid et quelque peu distant peut s’interpréter de diverses manières. Une interprétation possible est la rencontre entre l’enfance (la chaise), le troisième âge (la photo), la vie (le rouge) et la mort (le ciment). Mais l’artiste ne lui donne pas de signification univoque. Dans le titre, la ‘Tour de Babel’ fait allusion à l’impossibilité de communiquer et à la tragédie de l’incompréhension.
Collectienummer : 1224

Kunstwerken Jean Pierre Raynaud


Word Vriend van S.M.A.K.
made by