Senza titolo

Pierpaolo Calzolari


1989
mixed media
variabele afmetingen
1999 schenking
NL - ‘Senza titolo’ maakte Pier Paolo Calzolari ruim 15 jaar na het einde in 1972 van arte povera, maar getuigt onmiskenbaar van de kenmerkende omgang met ‘arme’ materialen. Het Museum voor Hedendaagse Kunst Gent – de voorloper van S.M.A.K. – kocht het werk in 1990 ter uitbreiding van het arte povera-ensemble, dat in de collectie toen al een belangrijke plaats innam. ‘Senza titolo’ bestaat uit een gegolfde koperen plaat die aan de muur is gemonteerd. Eronder ligt een loden plaat. Elektrische draden en een koelkastmotor in werking zijn met het koper verbonden. Daardoor vormen er zich op de plaat langzaamaan dunne verticale ijslaagjes. Het werk is typische arte povera-kunst in zijn tegenstelling tussen het materiële en het immateriële, hard tegenover zacht, maar toont tegelijk Calzolari’s unieke benadering. De kunstenaar werkte al vroeg met ijs om ‘subliem wit’ weer te geven dat, voor hem, enkel op zichzelf bestaat en daardoor onmogelijk kan worden geschilderd. ‘Senza titolo’ is een reflectie op de schilderkunst, die als medium altijd iets verbeeldt en witte verf om die reden dient te gebruiken om wit ‘uit te beelden’. Ook het feit dat de koperen plaat aan de muur is opgehangen, verwijst naar de schilderkunst. Calzolari’s voorliefde voor het performatieve aspect van kunst komt hier subtiel tot uiting. De installatie ‘leeft’ (of ‘sterft’) immers letterlijk. Ze bevriest geleidelijk en bevindt zich dus in een continu veranderingsproces.
ENG - Pier Paolo Calzolari made ‘Senza titolo’ over fifteen years after end of Arte Povera in 1972, yet the work still attests to the group’s focus on ‘poor’ materials. The Museum of Contemporary Art in Ghent – the forerunner of S.M.A.K. – purchased the work in 1990 to expand its ensemble of Arte Povera works, which had already become an important aspect of the collection. ‘Senza titolo’ consists of a undulating copper sheet on the wall, with and a lead one below, on the floor. The copper sheet is wired to a working refrigerator motor. This causes thin, vertical layers of ice to gradually form on the sheet. The work exemplifies the contrasts typically seen in Arte Povera works, for example between the material and the immaterial, or hard versus soft. Yet it also typifies Calzolari’s unique approach to making art. Early on, the artist worked with ice to depict ‘sublime white’, which he felt existed only in and of itself, making it impossible to capture in paint. ‘Senza titolo’ is thus a reflection on the descriptive nature of painting. As a result, white paint can only be used to ‘depict’ white. The mounting of the copper plate on the wall is another reference to painting. This work is a subtle expression of Calzolari’s penchant for the performative qualities of art. Indeed, the installation literally ‘lives’ (or ‘dies’). It gradually freezes and is thus in a constant state of change.
FR - 'Senza titolo' a été réalisée par Pier Paolo Calzolari plus de 15 ans après la fin de l'arte povera en 1972, mais témoigne incontestablement de son utilisation caractéristique de matériaux 'pauvres'. Le musée d'art contemporain de Gand - précurseur du S.M.A.K. - acheta l'œuvre en 1990 afin d'élargir son ensemble d'arte povera, qui déjà occupait une place importante dans la collection. 'Senza titolo' consiste en une plaque de cuivre ondulée fixée au mur. En dessous se trouve une plaque de plomb. Des fils électriques et un moteur de frigo en marche sont reliés au cuivre. Ainsi, de fines couches verticales de glace se forment progressivement sur la plaque. L'œuvre est typique de l'arte povera dans son contraste entre le matériel et l'immatériel, le dur et le mou, mais illustre en même temps l'approche unique de Calzolari. Très tôt, l'artiste se mit à travailler avec de la glace afin de représenter le 'blanc sublime' qui, pour lui, n'existe qu'en lui-même et est donc impossible à peindre. 'Senza titolo' est une réflexion sur la pratique de la peinture, qui, en tant que médium, est toujours censé représenter quelque chose, et qui, pour cette raison, se doit d’utiliser la peinture blanche afin de 'représenter' le blanc. Le fait que la plaque de cuivre soit accrochée au mur fait également référence à la pratique de la peinture. Le penchant de Calzolari pour l'aspect performatif de l'art se manifeste ici de manière subtile. En effet, l'installation 'vit' (ou 'meurt') littéralement. Elle se fige progressivement et se trouve donc dans un processus de changement continu.
Collectienummer : 233

Kunstwerken Pierpaolo Calzolari


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