1986
zeefdruk op papier
h. 125 cm x b. 170.5 cm
1986 schenking
NL – Joseph Kosuth is een belangrijke vertegenwoordiger van de conceptuele kunst. Met zijn werk onderzoekt hij hoe de context de waarneming van kunstwerken beïnvloedt. Geïnspireerd door filosoof Wittgenstein reflecteert Kosuth kritisch over de rol van taal en betekenis in de kunst. Voor de tentoonstelling ‘Chambres d'Amis’ in 1986 bracht hij een paragraaf uit ‘The Psychopathology of Everyday Life’ (1901) van Sigmund Freud aan op de muur van de woning en het kabinet van een psychiater. De tekst werd met dikke zwarte lijnen doorstreept en gezeefdrukt op behangpapier. We krijgen slechts enkele sleutels aangeboden en moeten zelf op zoek naar datgene wat zich tussen de regels van de verstoorde, onleesbare tekst bevindt.
ENG – Joseph Kosuth is an important exponent of Conceptual Art. In his work he examines how the context influences the perception of artworks. Inspired by philosopher Wittgenstein, Kosuth reflects critically on the role of language and meaning in art. For the exhibition ‘Chambres d’Amis’ in 1986 he presented a paragraph from Sigmund Freud’s ‘Psychopathology of Everyday Life’ (1901) on the walls of a psychiatrist’s house and consulting room. The text was struck out with thick black lines and silkscreen printed on wallpaper. We are only given a few keys to the work and have to search for ourselves what is hidden between the lines of this disrupted, illegible text.
FR – Joseph Kosuth est une figure majeure de l’art conceptuel. Son travail explore la manière dont le contexte influe sur la perception des œuvres d’art. S’inspirant du philosophe Wittgenstein, Kosuth livre une réflexion critique sur le rôle du langage et du sens dans l’art. Il a appliqué pour l’exposition ‘Chambres d’Amis’ en 1986 un paragraphe de ‘La Psychopathologie de la vie quotidienne’ (1901) de Sigmund Freud sur le mur de la maison et du cabinet d’un psychiatre. Le texte était souligné d’épais traits noirs et imprimé sur du papier à tapisser. L’artiste ne nous fournit que quelques clés et nous devons chercher nous-mêmes ce qui se cache entre les lignes d'un texte déjanté et illisible.