Vergeet de gids niet | Catherine Lampo

Paul McCarthy HEAD SHOP/SHOP HEAD, installatie S.M.A.K. 2007, foto Dirk Pauwels
i
Paul McCarthy HEAD SHOP/SHOP HEAD, installatie S.M.A.K. 2007, foto Dirk Pauwels
gids Catherine Lampo
i
gids Catherine Lampo

Doordat alle groepsbezoeken tot eind juni 2020 geannuleerd zijn, krijg je tot dan een verhaal, een anekdote, een blik op een kunstwerk door een van onze gidsen. Vandaag is dat gids Catherine Lampo.

Alle groepsbezoeken in S.M.A.K. werden door COVID-19 geannuleerd tot eind juni 2020, dus ook de gidsen vielen zonder werk. Al vergeten we hen niet: zij blijven geboren en boeiende vertellers, of dit nu in de museumzaal is of via deze weg. 

(Not) sorry, we’re closed.

"De voorbije twee maanden was het S.M.A.K. jammer genoeg gesloten wegens de Coronamaatregelen. Een museum dat wekenlang de deuren dicht houdt: het blijft onwezenlijk. Het roept bij mij herinneringen op aan die andere keer, 13 jaar geleden, toen het S.M.A.K. een maand lang op non-actief stond voor de opbouw van de ophefmakende solotentoonstelling van Paul McCarthy. Er moest zelfs een binnenmuur gesloopt worden om plaats te maken voor een gigantisch piratenschip. Ik was net daarvoor gestart als gids, en kijk, meteen even geen gidsopdrachten meer, geen publiek in de zalen.

Nu we het er toch over hebben: wat een tentoonstelling om als gids te debuteren! De Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy houdt van excessen en slaat wild om zich heen. Zijn werk is een uitvergroting van onze consumptiemaatschappij. In 2007 palmde hij het hele museum in met levensechte sculpturen, van een varken tot een hyperrealistisch beeld van zichzelf, en een niet-aflatende stroom aan hyperkinetische videoprojecties. Dat alles liefst nog in eenzelfde zaal samengebracht. De suppoosten droegen koptelefoons om de kakofonie aan geluid buiten te sluiten, en ze wisselden elk uur van zaal. De toeschouwer werd meegezogen in een tsunami van indrukken.

Behoedzaam hield ik de reacties van mijn groepjes geïnteresseerden in de gaten. Wat bleek? Ze hadden er telkens weer ongelofelijk veel zin in. Het mediacircus had de nieuwsgierigheid gewekt. Velen wilden wel eens met eigen ogen komen kijken naar de opblaasbare ketchupfles op het dak van het S.M.A.K.. Of checken of je inderdaad het roze varken - een sculptuur voor alle duidelijkheid - zachtjes zag ademen. Of door de tuin met de scabreuze figuren kuieren. Zelfs de scholen, op voorhand gebrieft over de choquerende inhoud, lieten zich niet afschrikken en tekenden massaal present. Kortom, het publiek liet zich niet verpletteren door de georkestreerde chaos. Hier en daar zag je iemand gniffelen om de kok die steeds enthousiaster gooide met eten, of om de ketchupsandwich, waar liters ketchup van tussen glazen platen droop. Jaren later zie je nog de sporen van het inbijtende zuur op de vloer. Er was in deze beeldenorgie zelfs plaats voor verstilling: steevast zaten er moedigen, onderuitgezakt tegen de muur, geruime tijd de moeilijk verteerbare films te doorgronden. Moraal van het verhaal voor een kersverse gids: never underestimate the public.

Soms loont het de moeite het museum een maand dicht te houden. Hopelijk wordt het de volgende weken een even intens weerzien met de kunst. Kris Martin weet wat hem te doen staat".

Catherine Lampo 

Catherine Lampo is verantwoordelijk voor de programmatie hedendaagse kunst bij de kunsteducatieve organisatie Amarant en al jarenlang gids in S.M.A.K.

GROEPSBEZOEK 

We hopen dat we opnieuw groepsbezoeken kunnen toelaten vanaf 1 juli 2020, maar dit is onder voorbehoud van wat de nationale veiligheidsraad zal beslissen. Via deze link vind je alle informatie

in categorie: In de kijker

Richtlijnen voor een vlot bezoek tijdens COVID-19

>