De Amerikaanse kunstenaar Sam Durant (woont in Los Angeles) werkt tegelijkertijd in verschillende media en aan uiteenlopende projecten.
Hij maakt zowel foto’s als sculpturen, tekeningen en installaties, vaak met een conceptuele basis. De tentoonstelling ’12 Signs. Transposed and illuminated (with various indexes)’ focust enkel op de lichtbakken in het oeuvre van Sam Durant. In 2002 werd zijn werk samengebracht in het MOCA Los Angeles en in het Kunstverein te Düsseldorf. Tijdens de Biënnale van Venetië in 2003 toonde hij lichtbakken die op onverwachte plaatsen in de Giardini en de Arsenale opgehangen werden. Zijn werk was tevens te zien in de Whitney Biennial 2004. Doorheen de uiteenlopende werken houdt Sam Durant zich steeds bezig met objecten die een historische, maatschappelijk, politieke of kunsthistorische dimensie bezitten. Ze brengen allen aspecten onder de aandacht die te maken hebben met de band tussen kunst, cultuur en politiek. Hij maakte bijvoorbeeld werken over Land Art-kunstenaar Robert Smithson, of fotografeerde designstoelen op een haast onherkenbare wijze. Voor Durant zijn historische feiten visueel materiaal waardoor we het heden beter kunnen begrijpen. Het werk met de lichtbakken ontstond vanuit een belangstelling voor de sociale bewegingen in de Verenigde Staten van de jaren zestig. De manier waarop taal gebruikt wordt op de panelen die men ronddraagt interesseert Durant. Handgetekende teksten van deze pamfletten, gekend via foto’s in kranten en tijdschriften, eigent hij zich toe. De keuze gaat hierbij uit naar teksten die eerder algemeen waren en niet te specifiek verbonden met een bepaalde tijdsperiode of gebeurtenis, zoals: ‘Tell it Like it is’, ‘We Are the People’, ‘No Lie Can Live Forever’ of ‘Justice’. De teksten kunnen in onze huidige realiteit opgeladen worden met nieuwe betekenissen.
Een andere criterium bij de selectie is het feit dat ze handgeschreven moeten zijn. De teksten worden vervolgens omgezet op het industriële formaat van een elektronische lichtbak, zoals deze gebruikt worden door commerciële bedrijven. Het manuele karakter van de tekst is tegengesteld aan de mechanische productie. Tegelijk refereert het ‘handmatige’ naar het idee van hoe een kunstwerk er zogezegd zou moeten uitzien. Parallel hieraan maakt hij gedetailleerde tekeningen van de krantenfoto’s, en geeft een stuk geschiedenis zo een nieuwe realiteit. De krantenfoto’s zelf laat hij op hoge oplage als poster drukken en verspreiden, en kunnen door de bezoeker meegenomen worden. De lichtbakken van Sam Durant worden zowel getoond in witte, museale ruimtes, als in de openbare ruimte. Door het algemeen karakter van de tekst, worden ze gemakkelijk in relatie gebracht tot publieke situaties. Eenieder vindt er een eigen boodschap of reflectie in terug. In de herfst van 2003 werden er bijvoorbeeld vier lichtbakken getoond in Project Row Houses, een gemeenschapsorganisatie die ook tentoonstellingen inricht. De lichtbakken werden verspreid aangebracht op de houten huisjes in de buurt en lokten heel wat reactie van buurtbewoners uit. In het S.M.A.K. zijn alle elf bestaande lichtbakken voor het eerst in een museale context te zien. De tentoonstelling opent tijdens het weekend waarin het museum haar vijfde verjaardag in het nieuwe gebouw viert. Als eerbetoon aan Jan Hoet zal Sam Durant een nieuwe lichtbak maken voor de collectie van het S.M.A.K. met de tekst ‘Male Chauvinists Beware’. Dit twaalfde werk sluit de reeks lichtbakken af. Hiernaast zal het museum ook verschillende tekeningen tonen. Er zullen ook vier posters gedrukt worden, die dienden als vertrekpunt voor de lichtbakken en die bezoekers kunnen meenemen.