Bien faite, mal faite, pas faite. (Goed gedaan, slecht gedaan, niet gedaan) Project XX Story voor het S.M.A.K. wil de kunstgeschiedenis, van haar oorsprong tot vandaag, representeren door haar mannelijke karakter te benadrukken.
Weergeven is vormgeven. Men kan een landschap willen weergeven zoals men een vraag kan willen weergeven. De vorm geworden vraag wordt dan een ruimte waarin men zich kan bewegen, waarin je de vraag kunt begrijpen door er ‘een eind mee op stap te gaan’. Vorm geven aan een vraag kan nuttig blijken – en ook grappig als de vraag behoorlijk abstract is. Bijvoorbeeld: waarom zijn er tot in de 20ste eeuw alleen maar mannelijke kunstenaars geweest? XX Story wil de kunstgeschiedenis, van haar oorsprong tot vandaag, representeren door haar mannelijke karakter te benadrukken. Omdat de voornaam het geslacht aangeeft, werden alle mannelijke voornamen van de grote kunstenaars omgevormd tot vrouwelijke voornamen. Op die manier ontstaat plots een vorm die tegengesteld is aan de historische vorm. Zo’n op haar kop gezette situatie laat ineens haar humor de vrije loop. Een nieuwe populatie is geboren. Deze migrerende populatie dringt het museum binnen zoals een virus dat zich van zaal tot zaal verspreidt. Ze neemt – soms discreet, soms met veel kabaal – haar plaats in aan de muren. Ze speelt er met haar tegenovergestelde vorm, die al altijd een plaats heeft gehad in de instelling, door deze als een echo te beantwoorden. XX Story is minder een feministisch statement dan een schilderkunstig werk. Van dit medium wordt inderdaad verwacht dat het in staat is om zich te hechten aan de meest hedendaagse vragen en deze op die manier zichtbaar te maken, een vorm te geven. Want bovenop de vraag naar sekse en ‘gender’ is het wel degelijk het probleem van de veelvormigheid dat hier rijst, van de grote en kleine vormen, de vormen van autoriteit en ongehoorzaamheid, de vormen van wat wordt verwacht en van wat ons ontsnapt…: van de hele diversiteit zonder uitsluiting, die de enige vormelijke waarheid van de wereld is. XX Story besmet het S.M.A.K. en wordt er zichtbaar op de muren, op de badges die de bezoekers samen met hun toegangsticket in ontvangst nemen, enz. Iedereen kan op deze door het museum gegeven impuls reageren door deze populatie met zijn/haar eigen genodigden uit te breiden.