Het S.M.A.K. streeft ernaar om steeds een dynamische wisselwerking tussen de permanente collectie en de tijdelijke tentoonstellingen tot stand te brengen.
Met als referentiepunt de lopende exposities, wordt er steeds een ander deel van de permanente verzameling gepresenteerd. De werken uit de museumcollectie gaan zo een dialoog aan met de tijdelijk aanwezige kunstwerken.
De collectie van het S.M.A.K. telt meer dan 2.000 werken van na 1945. Alle media en genres zijn vertegenwoordigd: schilderkunst, beeldhouwkunst, werken op papier, fotografie, video, film en installaties. Het S.M.A.K. staat erom bekend dat het werk verzamelt van veelbelovende opkomende kunstenaars en van kunstenaars die al een tijd aan de weg timmeren maar ondergewaardeerd zijn, terwijl ook de grote namen in de hedendaagse kunst vertegenwoordigd zijn. Belangrijke onderdelen van de S.M.A.K.-verzameling zijn de arte povera-objecten uit de jaren zestig, conceptuele kunst van de jaren zestig tot vandaag, Belgische kunst, installatiekunst en videokunst. Het Museum streeft voortdurend naar een versterking van deze specialiteiten en naar een uitbreiding van het aantal artistieke stromingen in zijn collectie. Op die manier wil het een antwoord formuleren op de nieuwe ontwikkelingen in de lokale, nationale en internationale kunst. Het S.M.A.K. zorgt tezelfdertijd voor de bewaring, tentoonstelling, documentatie en interpretatie van zijn collecties ten behoeve van het huidige en toekomstige publiek.
De nieuwe tentoonstelling met werk uit de S.M.A.K.-collectie onderzoekt de ideeën en de invloed van de minimalistische kunst. In 1965 bedacht beeldhouwer en kunstcriticus Donald Judd de term ‘specific objects’ voor kunstwerken die de traditionele categorieën van schilderkunst en beeldhouwkunst ter discussie stellen door de concepten van structuur en materiaal te onderzoeken. Deze uitgangspunten bleven belangrijk voor hedendaagse kunstenaars en blijven ook een invloed uitoefenen op de nieuwe generaties kunstenaars die actief zijn in de context van het minimalisme. De tentoonstelling zal werk bevatten van Donald Judd, Sol LeWitt en Robert Mangold, de eerste beoefenaars van het minimalisme. Hun werk wordt geconfronteerd met internationale kunstenaars zoals Jean-Marc Bustamante, Amédée Cortier, Richard Serra, Jan Vercruysse, en ook met jongere kunstenaars zoals Ann Veronica Janssen en Joe Scanlan, die in hun werk minimalistische vormen en materialen verenigen met een onderliggende inhoud die verwijst naar hedendaagse onderwerpen. De tentoonstelling toont niet alleen de impact van het minimalisme op Europese kunstenaars, maar ook hoe deze ideeën wereldwijd de kunstproductie hebben geïnfiltreerd en beïnvloed.