Het S.M.A.K. opent in januari 2010 zijn deuren voor een eerste overzichtstentoonstelling Curbs & Cracks van de Belgische kunstenaar Koen van den Broek (°1973, Bree).
Het museum legt hiermee de focus op een jonge kunstenaar die op amper 10 jaar tijd consistent en trefzeker een oeuvre bij elkaar schilderde waarmee hij internationaal bekendheid en aanzien verwierf.
Koen van den Broek zoekt inspiratie in ‘het onderweg’ zijn. Talloze roadtrips voeden zijn werk. Met eigenhandig gefotografeerde snapshots legt de kunstenaar zeer sec en functioneel de basis voor zijn schilderkunst. Anders dan een schetsboek functioneren de fotografische beelden slechts als geheugensteun en registreren ze interessante lijnen, structuren en kronkels in het waargenomen landschap. Het zijn niet meer dan formele herinneringen aan waargenomen atmosferen, ze hebben weinig of geen emotionele waarde. De registraties lijken het onderweg zijn te ‘verwerpen’. Wat de kunstenaar boeit zijn de kleine segmenten van de realiteit die door de meesten onder ons quasi onopgemerkt blijven. Een stoeprand, een schaduwpartij op de baan die de aanwezigheid van een truck suggereert, een kaal, besneeuwd boslandschap, een eenvoudige woning met ongewoon grote aandacht voor de banale garagepoort, een autobaan die een spannende (doch ook clichématige) curve door het landschap beschrijft, craquelures in het asfalt waar geen mens oog voor heeft. Kortom, van den Broek richt zijn blik op een kant van de maatschappij waar geen mens oog voor heeft. Hij ziet de achter- of zijkant van objecten, huizen, stedelijke of natuurlijke landschappen. Hij cadreert zijn onderwerp op een zodanige manier, dat het banaal wordt. Wat een indrukwekkende viaduct in een landschap kan zijn, verwordt tot een functionele, donkere constructie met links en rechts een flard van zijn natuurlijke context. Deze ‘asociale’ cadrage wordt gekoppeld aan een schilderkunstig proces waarin van den Broek de beelden ontdoet van alle overbodige details, tot slechts enkele basislijnen de sfeer gaan bepalen. Wat overblijft is de ‘ervaring’ van ruimte. De schilderkunstige uitwerking flirt met abstractie.
De titelkeuze ontkracht dit door het beeld terug te voeren naar de realiteit. Het opmerkelijke kleurenpalet – van koud wit tot alle mogelijke tinten grijs in combinatie met een aandachtig blauw, rood, geel of oranje – doet de kijker toch weer wankelen... Koen van den Broek is allerminst geïnteresseerd in het schilderen van ‘realistische’ taferelen maar is des te hard op zoek naar atmosferische ‘mogelijkheden’. Wat hij de toeschouwer voorschotelt zijn schilderijen, geen landschappen, stoepranden of gebouwen. "Curbs & Cracks" toont een selectie uit het bestaande werk, gekoppeld aan een reeks nieuwe schilderijen. Het geheel is opgebouwd rond afgelijnde clusters van werken, keuzes die louter vormelijk maar ook thematisch en/of inhoudelijk gestaafd zijn. Recente creaties reageren op bestaand werk, schrijven zich binnen het oeuvre in als katalysator om het geheel te voeden en versterken, of net andersom als virus om alle zorgvuldig opgebouwde wetmatigheden te besmetten en ontkrachten. Curated by Andrew Renton (Goldsmiths College, Londen) & Thibaut Verhoeven (S.M.A.K. Gent).
meer info: www.whitecube.com
De catalogus Crack die gelijktijdig met de tentoonstelling werd gepubliceerd, is verkrijgbaar in het museum. Meer info op onze website bij rubriek "publicaties".