Met trots presenteert S.M.A.K. als eerste museum in België een solotentoonstelling van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Haegue Yang.
De fascinerende en verfijnde artistieke praktijk van Haegue Yang omvat naast grote sculpturen en installaties ook werk op papier, fotografie, video, geluidskunst en tekst. Haar werk kent een vormelijke flexibiliteit en bezit het vermogen om uiteenlopende ideeën, geschiedenissen, percepties en emoties op te roepen. In de centrale zaal van Several Reenactments in S.M.A.K. bevinden zich zeventien sculpturale elementen met de titel Warrior Believer Lover – Version Sonic (2023). Deze sculpturale eenheden zijn hernemingen van haar eerdere, meerdelige installatie Warrior Believer Lover (2011). Waar Warrior Believer Lover – Version Sonic een horizontaal, open sculpturaal veld creëert, daarin ondersteund door Le Sacre du Printemps (1913) van Igor Stravinsky en andere werken van Yang, bouwen de vleugels aan weerszijde van het centrale deel symmetrie in, door elkaar te spiegelen.
Yangs werk bestaat voornamelijk uit industrieel vervaardigde objecten, maar straalt niettemin een opmerkelijke rijkdom uit door de artisanale en nauwgezette manier waarop het is opgebouwd. Deze dialectiek van ogenschijnlijk tegengestelde ideeën die zich in haar werk voltrekt, uit zich ook in andere begrippenparen die elkaar spiegelen, zoals abstract versus figuratief, mechanisch versus organisch of behoudsgezind versus toekomstgericht. Verder gaat Yang een discreet maar tegelijk doortastend artistiek engagement aan ten aanzien van gewaagde en prangende globale thema’s, zoals migratie, identiteit en gemeenschap. Vanuit onverwachte, zelfs onbestaande ontmoetingen, complexe kruisbestuivingen en soms tegenstrijdige interpretaties van vormen, levenswijzen, culturen, tijdperken, tradities en gebruiken, legt Yang niet enkel gedeelde betekenis bloot, maar brengt ze ook nieuwe hedendaagse entiteiten aan de oppervlakte.
Deze tentoonstelling is gerealiseerd in samenwerking met S.M.A.K. en HAM Helsinki Art Museum, Helsinki (Finland).
Met de steun van het Koreaanse ministerie van cultuur, sport en toerisme, het Korean Cultural Center Brussels, Galerie Barbara Wien, Galerie Chantal Crousel en Galerie Dépendance.
Biografie:
Met haar uitgebreide conceptuele onderzoek en omvangrijke oeuvre is Haegue Yang (°1971, Seoul) zonder twijfel een van de meest gevierde kunstenaars van deze tijd. Yang beschouwt de tentoonstelling als ruimte en integreert daarom architecturale en contextuele elementen van de tentoonstellingsruimte en verscheidene materialen uit de nabije omgeving in haar werk. Ze combineert de geraffineerde en genuanceerde manier waarop ze met materialiteit omgaat met een elegant gevoel voor ruimte en sfeer, wat resulteert in fascinerende en resonerende installaties.
Yang won de Wolfgang Hahn Prize van Gesellschaft für Moderne Kunst, Ludwig Museum, Keulen, in 2018 en de 13th Benesse Prize tijdens de Biënnale van Singapore in 2022. Ze had solotentoonstellingen in kunstinstellingen zoals Pinacoteca de São Paulo (2023), SMK – National Gallery of Denmark, Kopenhagen (2022), Tate St Ives (2020), MMCA, Seoul (2020), MoMA, New York (2019), The Bass, Miami Beach (2019), Museum Ludwig, Keulen (2018), Centre Pompidou, Parijs (2016), Leeum Museum of Art, Seoul (2015), Kunsthaus Bregenz (2011), Paviljoen van Zuid-Korea, 53de Biënnale van Venetië (2009).