Leaving Traces

29.Jan.10
15.Mei.10

Met de tentoonstelling Leaving Traces kiest het S.M.A.K. drie sleutelwerken uit het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Loek Grootjans.

Over Loek Grootjans (°1955 Arnemuiden) kan alvast één ding met zekerheid gezegd worden: hij is een systeemdenker en hij neemt zijn praktijk zeer ernstig, in die zin dat hij alles tot in de puntjes doordrijft en uitwerkt. Over het oeuvre van Grootjans praten, houdt deels in dat er over een kader wordt gepraat waarbinnen zijn werk een plaats krijgt. Dit kader creëerde hij in 1998 met de oprichting van de Foundation for the benefit of the aspiration and the understanding of context (formerly known as the institute for immediate knowledge, real perception and logic features according to the most contemporary monochrome paintings). Deze stichting bestaat uit verschillende departementen, subdepartementen en afdelingen die zich met de jaren meer en meer vertakken.

In 2008 werd in samenwerking met het museum een publicatie uitgebracht met de Foundation als titel en een systematisch doorlopen van alle departementen die Loek Grootjans sinds 1998 heeft opgericht. Nu, twee jaar later wordt er een vervolg aan deze samenwerking gebreid met de tentoonstelling Leaving Traces. Hierbij wordt gefocust op drie kunstwerken afkomstig uit de Foundation. Het zijn werken die elk op zich een sleutelpositie innemen binnen Grootjans oeuvre. Door hen samen te brengen krijgt de bezoeker inzicht in de praktijk van de kunstenaar die – sinds eind jaren 80 actief – heel wat evoluties doormaakte in zijn oeuvre. Hij begon eind jaren tachtig als schilder van louter monochrome schilderijen. Deze vinden hun oorsprong in een experiment dat Grootjans in 1988 uitvoerde. Hij sloot zich gedurende een maand op in een van licht verstoken ruimte. Dit resulteerde in het 'zien' van twee kleuren: groen en bruin. Deze kleurervaring bracht de kunstenaar er toe zich vanaf dat moment uitsluitend toe te leggen op bruine en groene monochrome schilderijen. Hij kweet zich zeer ernstig en compromisloos aan deze taak… beginnend bij de hoeveelheid te gebruiken verf, iets wat Grootjans altijd zeer precies en vooraf heeft bepaald. Elke gemorste druppel of spat werd nauwkeurig gerecycleerd. Dit systeem impliceerde een ‘uitgesteld stoppen’ met schilderen. In 1998 ontruimde Loek Grootjans zijn atelier en haalde hij alle restjes verf, tot het laatste spatje op de vloer. Hij verzamelde deze verfschilfers in een petrischaaltje en gaf het de titel The Final Remains of a contemporary monochrome Painter... meteen ook het eerste werk dat in het S.M.A.K. te zien zal zijn. De bijbehorende teksten werden door de kunstenaar en fllosoof H. van Boxtel geschreven. Gekoppeld hieraan wordt The Remembering Department getoond. We zien een opslagplaats met rekken tegen de muur opgesteld. De rekken zijn leeggehaald en met een dikke laag stof bedekt, hier en daar plekken stofvrij uitgespaard. Op deze plekken stonden objecten die Grootjans sinds haar oprichting in verschillende Foundationprojecten heeft gebruikt. Het stof is afkomstig uit het atelier van de kunstenaar dat hij over de jaren zorgvuldig verzamelde. Een derde sleutelwerk is The Good Care Department.

Tijdens een bezoek aan Opera Paese (Rome) in 2001 werd Grootjans getroffen door verkiezingsaffiches met daarop de chirurgisch verbouwde kop van televisiemagnaat Silvio Berlusconi, bekroond met de leuze: ‘Who takes good care of himself, takes good care of those who choose him.’ Hierdoor geïnspireerd, maakte Grootjans een muurschildering, waarin hij de slogan op diagrammatische wijze confronteerde met teksten die hun oorsprong vonden in Grootjans’ boek Visioen van de overkant (2002). De tekst is opgebouwd uit een groot aantal ‘constateringen’ en elke constatering laat op zijn beurt een deelverzameling zien van wat de mens zoal bezighoudt in zijn geluk, angst, gruwel, verlangens, verrukkingen en schunnigheden. Het toont een oeverloze reeks wijsheden, idioterieën, heerlijkheden en schaamteloosheden die met elkaar in verband worden gebracht. Leaving Traces werpt een blik op drie belangrijke installaties van Loek Grootjans. Elk markeren ze een door de kunstenaar ingeslagen weg en samen bieden ze inzicht in zijn artistieke praktijk.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling zal één van de werken achteraf in de collectie van het museum worden opgenomen. In samenwerking met Mondriaanstichting Catalogus: Loek Grootjans - Foundation for the benefit of the aspiration and the understanding of context (formerly known as the institute for immediate knowledge, real perception and logic features according to the most contemporary monochrome paintings). Publicatiejaar: 2008 Uitgever: Museum Bommel van Dam, S.M.A.K., Opera P-Pers Publishers Te koop aan de balie van het museum meer info: www.loekgrootjans.com

Alle tentoonstellingen
Word Vriend van S.M.A.K.
made by