Naar aanleiding van de tentoonstelling Pieter Engels: Fabulous Oldest Hits gaat co-curator Sam Steverlynck in gesprek met de Nederlandse kunstcriticus Carel Blotkamp.
Tijdens dit gesprek wordt het werk van Pieter Engels gekaderd binnen zijn relatie tot tijdgenoten en ‘polderconceptualisten’ zoals Jan Dibbets, Marinus Boezem, Ger van Elk en Wim T. Schippers. Tijdens het gesprek wordt ook ingegaan op de internationale rol van Amsterdam als trekpleister voor conceptuele kunstenaars in de jaren 60 en 70 en het belang van de tentoonstelling Op Losse Schroeven die in 1969 plaatsvond in het Stedelijk Museum.
Biografie Carel Blotkamp
Carel Blotkamp (°1945) is een Nederlandse kunstcriticus/ schrijver die tevens hoogleraar kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd was aan de Vrije Universiteit van Amsterdam (1982- 2007). Hij heeft diverse artikels geschreven over Pieter Engels voor Vrij Nederland en was vanaf de jaren 90 ook recensent bij de Volkskrant. Blotkamp heeft bijdragen geleverd voor diverse publicaties over conceptuele kunst in Nederland en meer specifiek over Pieter Engels en Ger van Elk.